Μετά την επιτυχημένη, σύντομη πορεία της παράστασης, το Μάιο, «τω Μάθειμα» θα συνεχίσει τις ανορθόγραφες «παραδόσεις» του,στο Bios, για 20 μόνο παραστάσεις, από 10 Οκτωβρίου2019.
ΤΟ ΕΡΓΟ
Η ομάδα 90οC, με την παράσταση της αναδεικνύει όλα όσα βρίσκονται εκτός… διδακτέας ύλης ως αντίλογο στα «ορθά/ακαδημαϊκά/κοινωνικά πρέπει». Υπογραμμίζει την αποδοχή στη διαφορετικότητακαι υποστηρίζει πως, πια,μόνο μέσα από τις χαραμάδες διαφαίνεται η γνώση.
ΥΠΟΘΕΣΗ
Ένας συνεσταλμένος Καθηγητής, γνήσιος εκφραστής της ξύλινης εκπαιδευτικής διαδικασίας, υπό́ το ανήσυχο βλέμμα της πιστής του Υπηρέτριας, συμβολική́ εκπρόσωπο της νοσηρής κοινωνίας, παραδίδει μαθήματα γεωγραφίας, αριθμητικής και γλωσσολογίας, σε ένα non binary(εκτός του δίπολου άνδρας-γυναίκα)άτομο.
Μέσα από ερωταπαντήσεις που θυμίζουν όλαόσα έχουμε, τραυματικά και με λάθος τρόπο,διδαχτεί, στηλιτεύει το χάσμα που υφίσταται μεταξύ των δυο ‘κόσμων’: Από τη μια, το απολιθωμένο κατεστημένο της συντήρησης που εκπροσωπεί ο δάσκαλος και από την άλλη το φιλελεύθερο αύριο που διεκδικεί το μαθητευόμενο άτομο.
Πάνω σε αυτόν τον καμβά, η ομάδα 90οC, στη διασκευή της, στήνει τη θεατρική της παγίδα: αντικαθιστά τηνκοπέλα φοιτήτρια, όπως αρχικά εμφανίστηκε στο κείμενο του Ionesco, με ένα non–binary άτομο, ενισχύοντας έτσι ακόμα περισσότερο την έντονη αντιπαράθεση μεταξύ των δύο κόσμων. Mε την εξέλιξη του μαθήματος, η ιστορία ξεφεύγει από τη σφαίρα του ρεαλισμού. Μέσα από σκληρές λέξεις και εικόνες, ντυμένες με το σαρδόνιο,έξοχο καιανατρεπτικό́ χιούμορ του Ιονέσκο,οι χαρακτήρες οδηγούνται στο ολικό́ χάος, και οι δυο κόσμοι συγκρούονται. Ποιος θα επικρατήσει;
*ΞΕΧΑΣΕ Ο,ΤΙ ΣΕ ΕΧΟΥΝ ΜΑΘΕΙ
Η φράση αυτή αποτελεί το μανιφέστο της παράστασης.
Στη διασκευή της η ομάδα 90οC, μεταφέρει το έργο, σε ενεστώτα χρόνο και στην Αθήνα του 2019,που, οργισμένη και αδαής, μετεωρίζεται σε έναν απροσδιόριστο χρόνο, κάπου ανάμεσα σε παρατατικό και αόριστο.Κάνοντας χρήση του καταπιεσμένου δασκάλου, ως μοντέλο ενός κοινωνικά αποδεκτού Serial Κiller,που καθημερινά σκοτώνει μαθητές, τεκμηριώνει τη σημασία της πολιτισμικής Παιδείας που επειγόντως χρειάζεται ο τόπος και η κοινωνία μας.
*Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΜΑΣ
Απόσπασμα από το σημείωμα της ομάδας στο πρόγραμμα της παράστασης
«Στο ανορθόγραφο ΜΑΘΕΙΜΑμας – ξεκάθαρα το πιο queer μάθημα στην ιστορία της παιδαγωγικής –αναδεικνύουμε, με τρόπο ωμό, αυτό που τόσο εύστοχα και δυστυχώς διαχρονικά στηλιτεύει ο Ιονέσκο: την επικράτηση της φασιστικής νοοτροπίας στη διδακτική διαδικασία, την επικέντρωση στην συσσώρευση της πληροφορίας και την ισοπέδωση κάθε πανεπιστημιακής γνώσης.Η γενική έλλειψη οράματος στην εκπαίδευση, η προσκόλληση της πολιτειακής ηγεσίας σε μεσαιωνικές αντιλήψεις, όπως π.χ. αυτές που επιβάλλονται από την Εκκλησία της Ελλάδος, η ανύπαρκτη επιμόρφωση των διδασκόντων σε συνδυασμό με τα απαρχαιωμένα σχολικά εγχειρίδια, έχουν ως αποτέλεσμα την ισοπέδωση κάθε κριτικής σκέψης, θεμελιώνοντας έτσι την πολιτισμική μας παρακμή» σημειώνει η ομάδα 90οCστο πρόγραμμα της παράστασηςκαι συμπληρώνει «Με ταπεινότητα, οργή και θλίψη, η ομάδα αφιερώνει την παράσταση στη μνήμη του Βαγγέλη Γιακουμάκη, ο οποίος βασανίστηκε άγρια και δολοφονήθηκε από συμφοιτητές του στη Γαλακτοκομική Σχολή Ιωαννίνων το 2015»
ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ
«Όταν η εξειδίκευση προσπερνάει τη γνώση, η πληροφορία την ενημέρωση και ο βιοπορισμός την επιβίωση, ο φασισμός παίρνει κεφάλι. Οι άνθρωποι, φοβισμένοι, περιχαρακώνονται κι αγριεύουν. Η επικοινωνίαπαραχωρεί τη θέση της στη φασαρία.Η κοινωνία αποσυντίθεται. Η οργή οδηγεί – ο φανατισμός ακολουθεί – ο φασισμός παραμορφώνει – ο άνθρωπος σκοτώνει. Μέρα μεσημέρι. Στην Ομόνοια. Στις 21/09/2018, ο ανυπεράσπιστος Ζακ, αφήνει τη τελευταία του πνοή στο πεζοδρόμιο, άγρια χτυπημένος από ‘νοικοκυραίους’ και μπάτσους, Μπροστά σε δεκάδες βλέμματα περαστικών. Κανείς τους δεν αντέδρασε. Η αστυνομία, σχεδόν ένα χρόνο αργότερα, δεν έχει ακόμα προσκομίσει στον Ανακριτή τα βίντεο από τις κάμερες ασφαλείαςτης περιοχής και παρακωλύει την έρευνα με κάθε τρόπο. Ακόμα δεν έχουν απαγγελθεί κατηγορίες. Οι ένοχοι, φυσικοί αυτουργοί της δολοφονίας είναι ελεύθεροι και προκαλούν. Η ιστορία επαναλαμβάνεται; Δυστυχώς. Από αυτά τα κυρίαρχα στοιχεία αποτελείται τόσο το μεταπολεμικό αριστούργημα του Ιονέσκο όσο και της παράστασής μας. Με «ΤΩ ΜΑΘΕΙΜΑ» – ως έχει, κατά τα ανορθόγραφα πολιτισμικά πρότυπα της κοινωνίας μας- υπογραμμίζουμε την έλλειψη ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ως το μέγιστο πρόβλημα σήμερα» – Δημήτρης Κομνηνός
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ / συντελεστές παράστασης
Συμπαραγωγή: Ομάδα 90οC / Bios – Exploring Urban Culture
Μετάφραση / Σκηνοθεσία / Φωτισμοί: Δημήτρης Κομνηνός
Ιστορική Έρευνα / Διασκευή: Ομάδα 90οC
Επιμέλεια σκηνικού χώρου: Γιώργος Λυντζέρης
Κοστούμια: Μαρίνα ΠολυμέρηAtelier
Πρωτότυπη Μουσική: Ανδρέας Τρούσσας
Κινησιολογική́ Επιμέλεια: Πάνος Μεταξόπουλος
Φωτογραφίες: Μάνος Χρυσοβέργης
Make–up/ Μαλλιά:Σάλλη Αλ Ταπάς
Υπεύθυνη παραγωγής / Βοηθός Σκηνοθέτη: Σεμέλη Παπαοικονόμου
ΔΙΑΝΟΜΗ
Καθηγητής: Μελέτης Γεωργιάδης
Μαθητευόμενο άτομο: JamesRodi
Υπηρέτρια: Σεμέλη Παπαοικονόμου
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή στις 21:00.
Πρώτη παράσταση: 10/10/2019
Τελευταία παράσταση: 10/11/2019
Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά
BiosBasement: Πειραιώς 84, Κεραμικός, Τ: 210 3425335
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Πέμπτη, Παρασκευή: Γενική Είσοδος 12€
Σάββατο, Κυριακή: Κανονικό Εισιτήριο 14€
Μειωμένο/φοιτητικό/ανέργων/άνω των 65: 12€
Προπώληση: Viva.gr
Instagram / Facebook / YouTube 90vathmoic
ΗΟΜΑΔΑ 90οC
Με επιρροές από́ όλο το φάσμα των τεχνών και βασικό́ εργαλείο τις τεχνικές του βιωματικού́ και επινοημένου θεάτρου, η ομάδα 90οCασχολείται με το ρεαλιστικό θέατρο που με αμεσότητα αντιστέκεται, παρεμβαίνει και κινητοποιεί.
Ιδρύθηκε από τον Δημήτρη Κομνηνό το 2004, με αφορμή την ομώνυμη παράσταση του έργου της βραβευμένης με PulitzerMarshaNorman, που ανέβηκε στο θέατρο Επί Κολωνώ τη σεζόν 2004 – 2005. Στη συνέχεια ο Δημήτρης Κομνηνός και οι 90°C ανέβασαν τη “Φαλακρή Τραγουδίστρια” του Ε. Ιονεσκο, που παίχτηκε με μεγάλη επιτυχία τις σεζόν 2005 – 2006 & 2006 – 2007, στα θέατρα Επί Κολωνώ, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και Βικτώρια.Τη σεζόν 2007-2008 η ομάδα ανέβασε στο θέατρο Βικτώρια, το “Σπιρτόκουτο”, θεατρική διασκευή του ομώνυμου κινηματογραφικού έργου του Γιάννη Οικονομίδη, που απέσπασε το βραβείο Καλύτερου νέου Ελληνικού Έργου στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2008 που διοργανώνει το περιοδικό Αθηνόραμα. Το 2010, η ομάδα ανέβασε στο θέατρο Βικτώρια την κωμωδία “TherealInspectorhound” του βραβευμένου με Pulitzer, θεατρικού συγγραφέα TomStoppard, με τον τίτλο “Αυτό θα το Δούμε”. Η ομάδα υπέγραφε επίσης τις επιτυχίες «FuckingGames» του GraeCleugh και “FitToBeTied“, του NickiSilver, που παίχτηκαν στην έδρα της ομάδας, το θέατρο Βικτώρια. Η δραστηριότητα της ομάδας ανεστάλη με το κλείσιμο του θεάτρου Βικτώρια, τις τύχες του οποίου διαχειρίστηκε, ως Καλλιτεχνικός Διευθυντής, ο Δημήτρης Κομνηνός, από το 2006 μέχρι το 2015.
Οι ηθοποιοί και οι συντελεστές της ομάδας 90°C εναλλάσσονται ανάλογα με το ρεπερτόριο. Η ομάδα έχει επίσης διοργανώσει σεμινάρια και εργαστήρια με βάση την μέθοδο υποκριτικής PracticalAestheticsτου DavidMametόπως αυτή διαμορφώθηκε μέσα από τις διδασκαλίες του SanfordMeisner – TheSanfordMeisnerTechnique.
Η ομάδα υποστηρίζεται νομικά και λογιστικά από την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία “Οδύσσεια – Πολιτιστικές Εκδηλώσεις”
NONBINARY*
Κατανοώντας τα μη-δυαδικά άτομα
Η ιδέα του ότι στη ζωή επικρατούν δύο φύλα, το αρσενικό και το θηλυκό, ονομάζεται δυαδικότητα (binary). Κάποιες κοινωνίες, όπως η δική μας, αναγνωρίζουν μόνο αυτά τα δύο φύλα, συμπεριλαμβάνοντας σε αυτά και τα άτομα που έχουν προχωρήσει σε εγχείρηση αλλαγής φύλου, είτε είναι αρσενικού είτε θηλυκού φύλου.
Μερικά άτομα όμως δεν ανήκουν σε αυτές τις δύο κατηγορίες. Κάποια άτομα έχουν ένα φύλο που συνδυάζει χαρακτηριστικά τόσο του θηλυκού όσο και του αρσενικού φύλου, ή δεν ταυτίζονται με κανένα από τα δυο φύλα του δίπολου άντρας/γυναίκα.Τότε μιλάμε για μη- δυαδικότητα (nonbinary).
Άτομα των οποίων το φύλο δεν είναι ούτε αρσενικό ούτε θηλυκό, χρησιμοποιούν διάφορες ορολογίες προκειμένου να αυτοπροσδιοριστούν, με τον όρο non–binary να είναι ο επικρατέστερος. Άλλοι όροι είναι οι genderqueer, agender, bigender.
Κανένας από αυτούς τους όρους δεν σημαίνει ακριβώς το ίδιο, όμως όλοι μιλούν για ένα φύλο εκτός του δίπολου άντρας/γυναίκα.
ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΩΝ «NON–BINARY» ΑΤΟΜΩΝ
Ξεκινώντας, θα θέλαμε να τονίσουμε πως τα nonbinary άτομα, δεν είναι μπερδεμένα όσον αφορά την ταυτότητά τους. Η non–binary ταυτότητα, έχει αναγνωριστεί εδώ και μια χιλιετία σε κοινωνίες ανά τον κόσμο. Ορισμένα non–binary άτομα έχουν προχωρήσει σε ιατρικές επεμβάσεις, ώστε να αποκτήσουν ένα σώμα που είναι πιο συμβατό με την ταυτότητα τους. Όμως να υπογραμμίσουμε πως δεν χρειάζονται όλα τα non–binary άτομα ιατρική παρέμβαση προκειμένου να νιώθουν πλήρη.
Σημαντικό να διευκρινιστεί πως ένα non–binary άτομο, δεν είναι το ίδιο με ένα διεμφυλικό άτομο καθώς τα τελευταία, έχουν ανατομικά ή γενετικά χαρακτηριστικά τα οποία συνδυάζουν εκείνα των αρσενικών/θηλυκών.
Ο σεβασμός και η αποδοχή της κοινωνίας προς τα nonbinary άτομα, οφείλει να είναι ο ίδιος όπως και στον κάθε άνθρωπο, που έχει το αναφαίρετοδικαίωμα να ζει και να ορίζει τη ζωή του, όπως αυτό επιθυμεί.
*τοκείμενοείναιαπότοNational Center for Transgender Equality