Συμφώνως με γενική πρόβλεψη που υφίσταται στους Γενικούς Κανονισμούς Λιμένων των Λιμενικών Αρχών της Χώρας, εφίσταται η προσοχή σε όλους τους Πλοιάρχους/Κυβερνήτες πλοίων, κατά την είσοδό τους στον λιμένα ή την έξοδό τους από αυτόν, να πλέουν ήρεμα, σε ακτίνα ενός μιλίου από τον λιμένα, εφόσον οι καιρικές συνθήκες και οι ελικτικές ιδιότητες του πλοίου το επιτρέπουν, όμως με ταχύτητα όχι ανώτερη από πέντε μίλια την ώρα.
Παρέμβαση της Π.Ε.Π.Ι.Ε.Θ και του προέδρου Γιώργου Βάλλη σχετικά με τον θαλάσσιο “Κ.Ο.Κ.” προς τους αρμόδιους φορείς
Συγχωρείται, ωστόσο, αυξομείωση της ταχύτητας μέσα στον λιμένα και πέρα από πέντε ναυτικά μίλια, όταν καιρικές συνθήκες, κίνδυνοι ή εμπόδια επιβάλλουν αυτό.
Επισημαίνεται ότι οποιαδήποτε παράβαση των διατάξεων που αφορούν στους όρους κίνησης των πλοίων, στους οποίους συμπεριλαμβάνεται η τήρηση της απαιτούμενης ταχύτητας κίνησης, συνεπισύρει την επιβολή αυστηρών διοικητικών κυρώσεων οι οποίες υπολογίζονται με συγκεκριμένο τρόπο και ειδικότερα βάσει συγκεκριμένων συντελεστών βαρύτητας και προσαύξησης που συμπεριλαμβάνουν, ιδίως, την ιδιότητα του πλοίου, ήτοι επαγγελματική ή ιδιωτική, το ολικό μήκος του σκάφους/πλοίου, το είδος της διακινδύνευσης που επιφέρει (τραυματισμός, θάνατος, φθορά ιδιοκτησίας), συμφώνως με τα προβλεπόμενα στην Αριθμ. Πρωτ. 2131.2/27287/2023/7-4-2023 Απόφαση του κ. Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (Β’ 2316).
ΥΙΟΘΕΤΟΥΜΕΝΕΣ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΑΚΤΟΓΡΑΜΜΕΣ
Εξ όσων έχουμε διαπιστώσει δεν υφίσταται πρόβλεψη στην εθνική νομοθεσία της Χώρας μας, για τις αποστάσεις και τις ταχύτητες που πρέπει να τηρούνται από τα πλοία εν σχέσει με τις ακτογραμμές, εκτός από την κατηγορία των ταχυπλόων, στα οποία εφαρμόζεται ο Γενικός Κανονισμός Λιμένας Αριθμ. 20, αλλά και τις ταχύτητες που πρέπει να τηρούνται από διερχόμενα πλοία σε στενά και διαύλους. Στο πλαίσιο αυτό, θα θέλαμε να μας ενημερώσετε αν υφίσταται θεσμικό πλαίσιο γενικό και κοινό, δηλαδή ισχύον για όλες τις Λιμενικές Αρχές της Χώρας, ή ειδικό, ήτοι για συγκεκριμένες Λιμενικές Αρχές, που να ρυθμίζει τα ανωτέρω ζητήματα.
Σε αρνητική περίπτωση, κατά την άποψή μας, τα ανωτέρω ζητήματα χρήζουν άμεσης ρύθμισης για λόγους που άπτονται της διασφάλισης της ασφάλειας ναυσιπλοΐας, της πρόληψης ατυχημάτων και της διασφάλισης της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, μέσω είτε της έκδοσης Γενικών Κανονισμών Λιμένων που ρυθμίζουν κοινά θέματα για όλες τις Λιμενικές Αρχές και ισχύουν στις περιοχές δικαιοδοσίας όλων των Λιμενικών Αρχών της χώρας, είτε Ειδικών Κανονισμών Λιμένα που ρυθμίζουν επιμέρους θέματα των Λιμενικών Αρχών τα οποία δεν ρυθμίζονται ολικά ή μερικά από τους Γενικούς Κανονισμούς Λιμένων και ισχύουν μόνο στην περιοχή δικαιοδοσίας της Λιμενικής Αρχής στην οποία αναφέρονται, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητές της, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 157 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου, όπως αυτός έχει κυρωθεί με το ν.δ. 187/1973 (Α’ 261).
Κρίνεται αντιφατικό, τη στιγμή που στη χερσαία κυκλοφορία τα όρια και οι έλεγχοι αυστηροποιούνται διαρκώς για την προστασία της ανθρώπινης ζωής, στη θάλασσα, που συνεισφέρει ουσιαστικά στην εθνική οικονομία και το ΑΕΠ, να μην εφαρμόζονται αντίστοιχες δικλείδες ασφαλείας.
Η εφαρμογή των ανωτέρω θα ενισχύσει την ασφάλεια των λουώμενων, των πληρωμάτων, των επισκεπτών και των τοπικών υποδομών των νησιωτικών περιοχών.
Οι προτάσεις μας αυτές επιδιώκουν τη διαμόρφωση ενός σαφούς και λειτουργικού νομοθετικού πλαισίου, με στόχο την εξάλειψη επικίνδυνων καταστάσεων και την ενίσχυση της ομαλής διαχείρισης των λιμένων, προς όφελος της ασφάλειας, της περιουσίας και της βιώσιμης ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού.
Συναφώς, επισυνάπτεται και παρουσίαση της Γαλλίας στην οποία εμφαίνονται πρακτικές τέτοιου τύπου που έχουν υιοθετηθεί διά της εθνικής νομοθεσίας της, οι οποίες αποσκοπούν στην επίτευξη της μέγιστης δυνατής ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και την πρόληψη ατυχημάτων.
Πρόταση της ΠΕΠΙΕΘ σχετικά με τις ταχύτητες και τις αποστάσεις για την επερχόμενη τουριστική σεζον
Πρόταση της ΠΕΠΙΕΘ σχετικά με τις ταχύτητες και τις αποστάσεις