Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδοχείων, Γιάννης Χατζής παραχώρησε στο travelgirl.gr μία συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού και τις προοπτικές. Αναφέρθηκε στις αιτίες μείωσης των τουριστικών εσόδων τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, ενώ επεσήμανε ότι η χώρα μας δεν αντιμετωπίζει υπερτουρισμό ως συστημικό πρόβλημα, όπως άλλες χώρες.
Ο Γιάννης Χατζής στο travelgirl.gr: Η ποιότητα αποτελεί τον απόλυτο στόχο για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού
Η φετινή τουριστική περίοδος πλησιάζει στο τέλος της. Ποιες είναι οι πρώτες εκτιμήσεις σας για την πορεία της; Ποιες περιοχές και τομείς αποκόμισαν οφέλη και ποιες υπήρξαν ζημιωμένες;
Γ.Χ. Η γενική εικόνα για τη χρονιά είναι θετική, αλλά υπάρχουν και συγκεκριμένα σημεία που απαιτούν περαιτέρω εξέταση. Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα από το ΙΝΣΕΤΕ για την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024, οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις έφτασαν τα 22,6 εκατομμύρια, ξεπερνώντας τα 20,9 εκατομμύρια του 2023 και καταγράφοντας αύξηση 7,9%. Αυτή η αύξηση, όμως, δεν ήταν ομοιόμορφη σε όλα τα αεροδρόμια. Στην πρώτη κατηγορία βρίσκουμε αεροδρόμια που παρουσίασαν σημαντική αύξηση, όπως εκείνα της Αθήνας, της Ρόδου, της Μυτιλήνης, της Σκιάθου και των Χανίων. Σε μια δεύτερη κατηγορία, τα αποτελέσματα ήταν πιο μέτρια, όπως στη Θεσσαλονίκη, την Κεφαλονιά και τη Σαντορίνη, ενώ τέλος, παρατηρούνται και αεροδρόμια με πτωτική τάση, όπως η Μύκονος και η Καβάλα. Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι, ενώ η χρονιά άρχισε δυναμικά με αύξηση 25,3% στο πρώτο τρίμηνο, ο ρυθμός ανάπτυξης επιβραδύνθηκε και στη συνέχεια ήταν πολύ πιο χαμηλός.
Ποιες είναι οι αιτίες της μείωσης των τουριστικών εσόδων κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, παρά την υψηλή ζήτηση; Επηρεάζει αυτό τα σχέδιά σας για το 2024; Τι προβλέπετε για τα έσοδα του ελληνικού τουρισμού στο τέλος του έτους;
Γ.Χ. Αληθώς, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδας, τα τουριστικά έσοδα του Αυγούστου μειώθηκαν κατά 78 εκατομμύρια ευρώ, φτάνοντας τα 4,249 δισ. ευρώ, σε σχέση με τα 4,328 δισ. ευρώ του Αυγούστου 2023. Αντίστοιχη ήταν η τάση και τον Ιούλιο, με πτώση 4,2% στις τουριστικές εισπράξεις, καθώς τα έσοδα ανήλθαν σε 4,03 δισ. ευρώ από 4,20 δισ. πέρυσι. Αν λάβουμε υπόψη ότι πρόκειται για ονομαστικά ποσά και το γεγονός ότι όλα αυτά συμβαίνουν μέσα σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον, όπου το κόστος λειτουργίας για τα ξενοδοχεία έχει αυξηθεί σημαντικά, είναι προφανές ότι η μείωση αυτή έχει αρνητική επίδραση στις επιχειρήσεις του τομέα. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που συντελούν σ’ αυτή την εικόνα. Αρχικά, μεγάλο μέρος των αφίξεων κατευθύνεται προς τη βραχυχρόνια μίσθωση, μια αγορά που χαρακτηρίζεται από ασαφή ή ακόμα και προβληματική εικόνα. Επίσης, πρέπει να ληφθεί υπόψη η αύξηση του οδικού τουρισμού, καθώς για την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024 καταγράφηκαν 10,3 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις, σημειώνοντας αύξηση 14,5% σε σχέση με το 2023. Τέλος, η εξάντληση και η υπερφόρτωση σε μερικούς προορισμούς είναι επίσης παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψη.
Ο όρος “υπερτουρισμός” έχει γίνει επίκαιρος τον τελευταίο καιρό. Πιστεύετε ότι υπάρχει υπερτουρισμός στην Ελλάδα;
Γ.Χ. Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα δόθηκε πρόσφατα από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος δήλωσε ότι η Ελλάδα δεν αντιμετωπίζει υπερτουρισμό ως συστημικό πρόβλημα, όπως σε άλλες χώρες. Το πρόβλημα, όπως ανέφερε, έγκειται στην καλύτερη διαχείριση των τουριστικών ροών για να αποφευχθεί η υπερσυγκέντρωση τουριστών σε ορισμένα σημεία. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι ο πρωθυπουργός αναγνώρισε την ανάγκη για την αναβάθμιση των υποδομών, υπογραμμίζοντας πως αν οι υποδομές ήταν καλύτερες, η Ελλάδα θα μπορούσε να υποδεχθεί περισσότερους επισκέπτες. Αυτό είναι το βασικό κλειδί για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.
Ποιο θεωρείτε ότι είναι το μέλλον του ελληνικού τουρισμού; Ποιες είναι οι βασικές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις;
Γ.Χ. Η ποιότητα αποτελεί τον απόλυτο στόχο για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού. Ο ιδιωτικός τομέας αποδεικνύει ότι έχει τα μέσα και τις δυνατότητες να επενδύσει στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, ωστόσο υπάρχουν περίπου 220.000 δωμάτια σε ξενοδοχεία με 1-3 αστέρια και πολλές οικογενειακές επιχειρήσεις που δεν έχουν πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία για αναβάθμιση. Γι’ αυτό, είναι απαραίτητο να δημιουργηθούν εξειδικευμένα χρηματοδοτικά εργαλεία για να ενισχυθεί ολόκληρος ο κλάδος. Παράλληλα, ο δημόσιος τομέας πρέπει να αναλάβει την ευθύνη του, αναπτύσσοντας ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τις υποδομές σε όλη τη χώρα, όπως τόνισε και ο πρωθυπουργός. Η ποιότητα και η αναβάθμιση των υποδομών είναι τα δύο βασικά στοιχεία που θα εξασφαλίσουν τη βιώσιμη ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού στο μέλλον.