Ο Ανδρέας Φιορεντίνος, Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ, παραχώρησε στο travelgirl.gr μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη με αφορμή τη νέα τουριστική σεζόν, τις προκλήσεις και την στρατηγική που ακολουθεί σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού για την περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού. Αναφέρθηκε στις μεταβολές των τάσεων της ζήτησης, τον ανταγωνισμό και τις εξελίξεις στην διεθνή τουριστική αγορά αλλά και στο marketing plan του Ελληνικού Τουρισμού για την περίοδο 2025-2028.
Ο Γ.Γ του ΕΟΤ Ανδρέας Φιορεντίνος στο travelgirl.gr: Ο ελληνικός τουρισμός έχει αποδείξει ότι είναι ανθεκτικός και ανταγωνιστικός

Είστε ένας άνθρωπος που πίσω του έχει μια οικογενειακή ιστορία σχεδόν ενός αιώνα στον τουρισμό. Ξενοδόχος στη Μύκονο, σε ένα από τα πιο δημοφιλή νησιά μας και μετέπειτα κατείχατε σημαντικές θέσεις στον τομέα του τουρισμού. Πώς η εμπειρία σας σας βοηθά στη νέα σας θέση; Τι έχετε πάρει από τον τομέα της φιλοξενίας όλα αυτά τα χρόνια που μπορούν να εφαρμοστούν στον ΕΟΤ;
Όπως είναι γνωστό στην τουριστική οικογένεια της χώρας, είμαι ξενοδόχος 3ης γενιάς στην Μύκονο και έχω υπηρετήσει τον τομέα του Τουρισμού από διάφορες θέσεις σε σημαντικά συλλογικά όργανα του κλάδου. Μέσα από την εμπειρία που αποκόμισα εργαζόμενος στην οικογενειακή επιχείρηση στη Μύκονο, μου είναι ιδιαίτερα οικείο το βασικό ζητούμενο από τους τουρίστες που επισκέπτονται τη Χώρα μας. Δηλαδή, τι ακριβώς περιμένουν από εμάς κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους, τι τους συγκινεί, αλλά και τι θα πρέπει να προσέξουμε τόσο σε ότι αφορά την προετοιμασία μας για να επικοινωνήσουμε μαζί τους αλλά και πως το επίπεδο ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών που θα τους ικανοποιήσει και θα κερδίσει την αφοσίωσή τους. Από τις διάφορες θέσεις τις οποίες κατείχα στα χρόνια που πέρασαν με κορυφαία την θέση του Γενικού Γραμματέα του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού που μου εμπιστεύθηκε ο Πρωθυπουργός, έμαθα πως λειτουργούν οι συλλογικοί φορείς τουρισμού και το Κράτος προς την ίδια κατεύθυνση, την ενίσχυση της εικόνας της Χώρας διεθνώς, την αύξηση του μεριδίου αγοράς στη διεθνή τουριστική αγορά, την διασφάλιση των απαραίτητων εργαλείων για την δημιουργία απαραίτητων προϋποθέσεων προκειμένου οι τουριστικές επιχειρήσεις και οι προορισμοί να αναπτύξουν νέες ανταγωνιστικές υπηρεσίες και προϊόντα.
Δεδομένου ότι ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού έχει ως αποστολή των προώθηση και προβολή του Ελληνικού Τουρισμού στη διεθνή τουριστική αγορά, θεωρώ ότι έχω τη δυνατότητα να συνεισφέρω με την εμπειρία μου προς την κατεύθυνση της εξειδίκευσης των επικοινωνιακών στόχων με μετρήσιμα αποτελέσματα, σύμφωνα με το marketing Plan του Ελληνικού Τουρισμού για την περίοδο 2025- 2028.

Ποια είναι τα πρώτα μηνύματα που έχουμε για το 2025;
Τα μηνύματα για το 2025 είναι αισιόδοξα. Φυσικά υπάρχουν πάντα προκλήσεις που εμφανίζονται ξαφνικά και οφείλουμε να τις αντιμετωπίζουμε με σχέδιο και συντεταγμένα δεδομένου ότι τόσο οι προορισμοί όσο και οι επισκέπτες μας πρέπει να είναι ασφαλείς και να απολαμβάνουν μοναδικές εμπειρίες κατά την παραμονή τους στην Ελλάδα. Αναμφισβήτητα, ο Ελληνικός Τουρισμός έχει αποδείξει ότι είναι ανθεκτικός και ανταγωνιστικός. Επιπρόσθετα, όλες οι ενδείξεις για σημαντικά ποιοτικά αποτελέσματα για την τουριστική περίοδο 2025 από τις αγορές είναι θετικές.
Ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού παρακολουθεί τις μεταβολές των τάσεων της ζήτησης, τον ανταγωνισμό και τις εξελίξεις στην διεθνή τουριστική αγορά. Ποιοι είναι οι στόχοι σας και το πλάνο στρατηγικής ;
Η έρευνα αγοράς με στόχο την αποτύπωση των διακυμάνσεων της ζήτησης, της πορείας των κρατήσεων, των ποιοτικών χαρακτηριστικών της ζήτησης αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για την επεξεργασία και επιλογή των επιμέρους δράσεων που θα υλοποιήσουμε. Παρακολουθούμε τις τάσεις της ζήτησης καθώς και τον ανταγωνισμό.
Η στόχευση του ΕΟΤ επικεντρώνεται στην προώθηση και προβολή της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού καθ’όλη τη διάρκεια του χρόνου, στην ανάδειξη νέων προορισμών στην ηπειρωτική Ελλάδα που συνδέονται με ελκυστικούς τουριστικούς πόρους και νέες υπηρεσίες για συγκεκριμένα κοινά-στόχους.
Το marketing plan του Ελληνικού Τουρισμού για την περίοδο 2025-2028 έχει σαν κεντρικό στόχο την προώθηση και προβολή του νέου παραγωγικού μοντέλου του Ελληνικού Τουρισμού με όρους βιωσιμότητας και εμπεριέχει την προώθηση και προβολή νέων προορισμών που διαθέτουν τους απαραίτητους τουριστικούς πόρους προκειμένου να προσφέρουν αυθεντικές εμπειρίες στον επισκέπτη.
Περιλαμβάνει ενότητες με στόχο την προβολή στα City Breaks, στον Τουρισμό Υπαίθρου, στον Ορεινό Τουρισμό, στον Πολιτιστικό Τουρισμό, στο Γαμήλιο Τουρισμό, στον Τουρισμό Πολυτέλειας, στον Τουρισμό MICΕ στον τουρισμό εμπειριών, στον εκπαιδευτικό τουρισμό, στον θρησκευτικό τουρισμό, στον τουρισμό silver, στον αθλητικό τουρισμό, στον υπεύθυνο- πράσινο τουρισμό, την κρουαζιέρα και πολλές
Επιπρόσθετα, εξειδικεύεται σε θεματικές ενότητες προβολής που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και εξειδικεύονται στην ανάδειξη προορισμών και δραστηριοτήτων όπως την προώθηση του Ορεινού Τουρισμού καθώς και στη δημιουργία πλατφόρμας για τον Ορεινό Τουρισμό.
Στην προώθηση του Ιαματικού Τουρισμού και στη δημιουργία εφαρμογής υποστήριξης Επισκέπτη (Τουρίστα) Ευεξίας.
Στην ανάδειξη του Αγροτουρισμού και της Ελληνικής Γαστρονομίας μέσω της δημιουργίας πλατφόρμας και χαρτογράφησης του τουριστικού προϊόντος για τις συγκεκριμένες ειδικές μορφές τουρισμού, με παράλληλη προβολή σε αγορές του εξωτερικού
Στην προβολή του θαλάσσιου τουρισμού μέσω της ανάδειξης αντίστοιχων προορισμών με Τουριστικούς λιμένες και αντίστοιχα την ανάπτυξη ψηφιακής πλατφόρμας τουριστικών λιμένων
Στην προώθηση και προβολή των ιδανικών σημείων για καταδυτικό τουρισμό –με τη δημιουργία πλατφόρμας για αποτύπωση του καταδυτικού και υποβρύχιου προϊόντος της χώρας, ενέργειες προώθησης και προβολής
Μια άλλη ενότητα προβολής αφορά στην προσέλκυση Digital Nomads εγκαινιάζοντας την ψηφιακή πλατφόρμα προσέλκυσης/υποστήριξης ψηφιακών νομάδων.

Όλοι μιλούν για βιώσιμο τουρισμό μιας και αυτός είναι ο τρόπος για να απαντήσουμε στις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής και της ισόρροπης γεωγραφικής ανάπτυξης. Τι πλάνο στρατηγικής θα ακολουθήσετε σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού και τους άλλους φορείς ;
Στο marking plan του Ελληνικού Τουρισμού συμπεριλαμβάνεται μια εξειδικευμένη καμπάνια εστιασμένη στην κοινωνική βιωσιμότητα. Πρόκειται για τη διεθνή τάση που υιοθετούν οι νεότερες γενιές προς τον βιώσιμο και υπεύθυνο τουρισμό και ότι αυτή η ενότητα συνεπάγεται. Δεδομένης της τουριστικής παράδοσης της Χώρας, της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς που αποτελεί μέρος της καθημερινότητας των μικρών κοινοτήτων σε συνδυασμό με τους μοναδικούς φυσικούς και πολιτιστικούς πόρους της Ελλάδας, ο ελληνικός τουρισμός έχει την ευκαιρία να αναδείξει τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Υπουργείο Τουρισμού, οι Περιφέρειες της Χώρας και οι τουριστικές επιχειρήσεις συνεργάζονται για την κατάκτηση των στόχων της βιωσιμότητας με συγκεκριμένο σχεδιασμό. Ήδη λαμβάνονται μέτρα και δράσεις για την περαιτέρω επέκταση της τουριστικής περιόδου καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, Παράλληλα, το νέο σύστημα κατάταξης των ξενοδοχείων σύμφωνα με της αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης εμπλουτίζουν ουσιαστικά την εθνική τουριστική προσφορά όπως και το αφήγημα το οποίο αναπαράγεται μέσα από τις επικοινωνιακές δράσεις που σχεδιάζει και υλοποιεί ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού.
Ο Ε.Ο.Τ. βρίσκεται σε συνεχή συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού, την τουριστική αγορά τις Περιφέρειες και του ΟΤΑ της χώρας με στόχο την σύμπραξη όλων για την επίτευξη των στόχων της εθνικής στρατηγικής για τον Τουρισμό όπως και για τους στόχους μάρκετινγκ που έχουμε θέσει σε αντιστοίχιση με τις επιμέρους αγορές.
Υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός μεταξύ Ελλάδας και των άλλων χωρών της Μεσογείου. Μάλιστα ένα από τα κυριότερα ζητήματα είναι οι ελλείψεις και ο εκσυγχρονισμός στον τομέα των υποδομών που ταλανίζει τον κλάδο εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Πώς θέλουμε να παραμείνουμε ως ένας από τους κορυφαίους προορισμούς αν δεν λυθεί το συγκεκριμένο ζήτημα;
Η μορφολογία της χώρας μας και το συγκριτικό της πλεονέκτημα, τα νησιά της, καθιστούν τον εκσυγχρονισμό των υποδομών μία πολύ απαιτητική εξίσωση. Χρειάζεται μελέτη, χρόνος και οπωσδήποτε χρηματοδότηση. Ούτε είναι δυνατόν όλες οι απαραίτητες διορθώσεις να ολοκληρωθούν ταυτόχρονα. Χρειάζεται προτεραιοποίηση. Ο πρωθυπουργός διασφάλισε τα κατάλληλα εργαλεία για σημαντικές οριζόντιες παρεμβάσεις που θα δράσουν ευεργετικά ως προς τον τουριστικό τομέα. Στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ΕΛΛΑΔΑ 2.0. δίδονται λύσεις σε πολυετή ζητήματα που συνδέονται με την αναβάθμιση των τουριστικών υποδομών της Χώρας.
Τελευταία ακούμε όλο και πιο συχνά τον όρο “υπερτουρισμός”. Ακόμη η Ελλάδα δεν απειλείται, όμως τους καλοκαιρινούς μήνες σε νησιά όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη παρατηρούνται φαινόμενα συμφόρησης. Τι μπορεί να γίνει σε αυτόν τον τομέα;
Δεν υπάρχει υπερτουρισμός στην Ελλάδα. Δεν με βρίσκει σύμφωνο η χρήση του όρου αυτού που με μεγάλη ευκολία έχουμε υιοθετήσει. Η συγκέντρωση τουριστών που καταγράφεται σε ορισμένες χρονικές στιγμές και σε συγκεκριμένες περιοχές, επιλύεται με τη σωστή διαχείριση των προορισμών και της ροής των επισκεπτών. Με την ίδρυση των DMMO’s θα δοθούν λύσεις τοπικά, στη σωστή κλίμακα και με τον ορθό τρόπο. Απαραίτητη προϋπόθεση η συνέργεια και η ουσιαστική σύμπραξη, βάσει σχεδιασμού ακριβείας, όλων των εταίρων που εμπλέκονται με την τουριστική προσφορά ενός τόπου.
Τι αναμένετε αυτήν την χρονιά στο επίπεδο διεθνών συνεργασιών;
Ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού έχει παγιωμένες σχέσεις εμπιστοσύνης με τους διεθνείς εταίρους μας. Σχεδιάζουμε από κοινού δράσεις και προσβλέπουμε σε κοινά αποδεκτά αποτελέσματα. Ο σχεδιασμός μας έχει ολοκληρωθεί και είμαστε στο στάδιο της υλοποίησης των κοινών προγραμμάτων.