Kindly Ones [Ευμενίδες] | Το νέο έργο της Έλλης Παπακωνσταντίνου και της ομάδας ODC Ensemble

Το Σάββατο 29 Ιουνίου στο Μνημείο του ιστορικού Στρατοπέδου Συγκέντρωσης Μαουτχάουζεν στην Αυστρία κάνει πρεμιέρα το νέο έργο της Έλλης Παπακωνσταντίνου και της ομάδας ODC Ensemble. O τίτλος του έργου είναι «The Kindly Ones» και θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του Festival der Regionen 2019. Ας σημειωθεί ότι το Στρατοπέδο Συγκέντρωσης Μαουτχάουζεν, το οποίο αποτελεί ένα επισκέψιμο Μουσείο (Memorial), ανοίγει τις πόρτες του στην τέχνη μετά από χρόνια.

Η παράσταση αποτελεί μία ισχυρή πολιτική και κοινωνική συνδήλωση για τις τρέχουσες εξελίξεις και την άνοδο του φασισμού στην Ευρώπη. Το έργο υπογράφει η σκηνοθέτης Έλλη Παπακωνσταντίνου και στηρίζεται στις Ευμενίδες  του Αισχύλου, σε αδημοσίευτα γραπτά και στο εμβληματικό αυτοβιογραφικό έργο «Μαουτχάουζεν» του Ιάκωβου Καμπανέλλη, ο οποίος επέζησε του στρατοπέδου συγκέντρωσης, στη γνωστή άρια του H. Purcell «The Cold Song» (από το έργο «Βασιλιάς Αρθούρος») κ.α.

 

πρωτότυπη μουσική σύνθεση είναι του Blaine Reininger και εκτελείται ζωντανά από τον ίδιο, ενώ, ερμηνεύουν η εξαιρετική περφόρμερ Ρόζα Προδρόμου, ο συνθέτης, καθώς και μια τοπική χορωδία ηλικιωμένων ανδρών (από την περιοχή του Μαουτχάουζεν). Τα σκηνικά και κοστούμια υπογράφει η Μαρία Πανουργιά, η οποία κατά τη διάρκεια των παραστάσεων δημιουργεί στο σκηνικό χώρο ένα τεράστιο mandala/land art.

Ταυτότητα παράστασης

Σκηνοθεσία και σύνθεση κειμένων : Έλλη Παπακωνσταντίνου
Συνθέτης:
 Blaine Reininger  
Σκηνογραφία και κοστούμια:
  Μαρία Πανουργιά

Δραματουργική συνεργασία: Martina Winkel

ΠαίζουνΡόζα Προδρόμου, Blaine Reininger & Martina Winkel

Μαζί τους, μια τοπική χορωδία ηλικιωμένων αντρών 

(από την περιοχή του Μαουτχάουζεν)

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Festival der Regionen 2019

29.06-02.07.2019

Mauthausen Concentration Camp Memorial, Austria

[Απόσπασμα]
«Τον καιρό εκείνο, κάθε Κυριακή που δε δουλεύαμε στέκαμε ώρες ολόκληρες και κοιτάζαμε τις γυναίκες που και κείνες βγαίναν απ’ τ’ αντίσκηνα και μας κοιτάζανε. Η απόσταση που μας χώριζε ήταν μεγάλη. Είναι ζήτημα αν θα μπορούσαμε να συνεννοηθούμε κι αν ακόμη φωνάζαμε. Κάτι τέτοιο φυσικά κανείς δεν ξεθάρρευε να το δοκιμάσει. Ούτε χρειαζόταν. Αυτό το σιωπηλό αλληλοκοίταγμα που περνούσε δυο φράχτες από συρματόπλεγμα δεν είχε ανάγκη από μιλιά. Ήταν οι ώρες του έρωτα στο Μαουτχάουζεν…»

«Μαουτχάουζεν» του Ιάκωβου Καμπανέλλη

Ο θεατρικός συγγραφέας Ιάκωβος Καμπανέλλης (1922-2011) συνελήφθη σε ηλικία εικοσιενός χρόνων από́ τους Γερμανούς κατακτητές και μεταφέρθηκε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Μαουτχάουζεν στην Αυστρία, όπου και κρατήθηκε μέχρι το 1945. Η εμπειρία «του επιζώντος» –που αποτελεί́ ταυτόχρονα μαρτυρία της ναζιστικής θηριωδίας αλλά́ και έναν ύμνο στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια– αποτυπώθηκε στο ομώνυμο αφηγηματικό́ έργο (από́ όπου και το απόσπασμα), καθώς και σε έναν κύκλο τραγουδιών που μελοποιηθήκαν από́ τον Μίκη Θεοδωράκη το 1966 (Η Μπαλάντα του Μαουτχάουζεν).

Έλλη Παπακωνσταντίνου & ODC Ensemble

Η πολυβραβευμένη στο εξωτερικό σκηνοθέτιδα Έλλη Παπακωνσταντίνου και η ομάδα της ODC Ensemble συνεχίζουν τη διθυραμβική πορεία τους μετά την παγκόσμια περιοδεία του Τρίπτυχου: Την πρεμιέρα της νέας όπερας «Oedipus: Sex with Mum was Blinding» τον Απρίλιο στο Stanford University,  την τιμητική παρουσίαση του Σπηλαίου [The Cave], ως νικητή του Διεθνούς διαγωνισμού Music Theatre NOW στο Operadagen Festival και την παρουσίαση του REVOLT ATHENΣ στο Φεστιβάλ Nova Drama στη Μπρατισλάβα τον Μάιο και σε λίγες μέρες στο Φεστιβάλ PUFF, στην Πούλα της Κροατίας.

 

Η παράσταση «Oedipus, Sex with Mum was Blinding» σε μουσική σύνθεση των Τηλέμαχου Μούσα και Julia Kent στο CCRMA (Computer Research in Music and Acoustics) στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, θα παρουσιαστεί το φθινόπωρο σε μια από τις ωραιότερες σκηνές του κόσμου στο BAM της Νέας Υόρκης.

Στην Αθήνα, θα έχουμε την ευκαιρία να την παρακολουθήσουμε σύντομα. Η παράσταση υποστηρίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού, τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και το κοινωφελές ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου.

Oedipus – Sex with Mum was Blinding trailer: https://vimeo.com/332280452

Λίγα λόγια για την ομάδα «ODC Ensemble»

Η βραβευμένη ODC Ensemble (1st Prize Award, BE Festival 2017 for the REPUK, winner of the Music Theatre NOW international competition 2018) έχει ιδρυθεί από τη σκηνοθέτιδα  Έλλη Παπακωνσταντίνου και έχει την έδρα της στην Αθήνα. H ODC Ensemble δημιουργεί κυρίως υβριδικές παραστάσεις, εμπνέει και προκαλεί το κοινό με κλασικά και σύγχρονα έργα ενώ δίνει έμφαση στην εκπαίδευση.

Κριτικές για τη σύγχρονη όπερα «Το Σπήλαιο»

[…] Αγνοούμε την «πραγματική» πραγματικότητα. Στο Σπήλαιο της Έλλης Παπακωνσταντίνου και των ODC Ensemble, αυτή η θέση ανακλά στη συζήτηση για τα fake news, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την εικονική πραγματικότητα και την έννοια της μετά-αλήθειας. Η μουσική του Μούσα είναι παραπάνω από ταιριαστή: δημιουργώντας ένα δυναμικό, θορυβώδες noise δομεί ένα πολύ κλειστοφοβικό μουσικό τοπίο, που ταιριάζει απόλυτα στη φυλάκισή μας στο σπήλαιο. Και ναι, αυτό το κομμάτι εγείρει ενδιαφέρουσες ερωτήσεις, όπως, για παράδειγμα, σχετικά με την έννοια της «επιλογής». Όπως μπορούμε να επιλέξουμε ένα νέο κινητό, έτσι μπορούμε να επιλέξουμε να πιστεύουμε ή να μην πιστεύουμε θεωρίες συνωμοσίας. Γνώσεις και γεγονότα έχουν γίνει ανταλλάξιμα προϊόντα, όταν κάνουμε «like» και «follow». Μέσα από την καταιγιστική μουσική, τις εντυπωσιακές εικόνες και μέσα από καταιγιστικούς ρυθμούς, οι πέντε performers καταφέρνουν να μας οδηγήσουν σε ένα συναρπαστικό αλλά και σκληρό ταξίδι.

Ημέρες Όπερας στο Ρότερνταμ, Ben Taffijn 21/5/2019

http://www.nieuwenoten.nl/?p=6721#more-6721

******

… Βρισκόμαστε – όπως αναμενόταν σε μια επαναστατική, πειραματική παράσταση – βομβαρδισμένοι από μια πληθώρα σκέψεων, κειμένων, ήχων και εικόνων … Το Σπήλαιο παρασταίνεται έξυπνα με διάφορους τρόπους… Η χρήση επεξεργασμένων και ζωντανών εικόνων βίντεο, που αναμειγνύονται μεταξύ τους, είναι ένας λόγος για να παρακολουθήσετε την παράσταση ..

.. “Σταμάτα και ζήσε!” Φαίνεται να μας λέει η παράσταση …

… Η μουσική κυμαίνεται από παράξενες αρμονίες σε υψηλές συχνότητες εγχόρδων, μερικές φορές δονητικές, άλλες φορές κραυγές, και άλλες ενισχυμένες. Τόσο τα ηλεκτροακουστικά περιβάλλοντα, όσο και λυρικός ήχος καθιστούν το εγχείρημα επιτυχές.

Το Σπήλαιο: Πλάτωνας έτος 2019 Petert Hart 20/5/2019

https://www.operamagazine.nl/featured/48212/thecaveplatoanno-2019/

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε την καινούρια ιστοσελίδα:

https://elli.site

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.