Η Μαρίνα Γιώτη είναι συγγραφέας και έχει γράψει/εικονογραφήσει 16 βιβλία για παιδιά, τα οποία κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Διόπτρα. Τα βιβλία της βρίσκονται τα τελευταία χρόνια στις βραχείες λίστες των βραβείων Public (2017, 2018, 2020, 2021, 2023, 2024), ενώ έχει αποσπάσει το 1ο Βραβείο Βιβλίου Public 2021 στην κατηγορία Ελληνική Παιδική Λογοτεχνία για το βιβλίο της Γέτι, η δύναμη του ακόμη και δύο Χρυσά Βραβεία στα Toys Awards 2022 για το επιτραπέζιο παιχνίδι της Παραμύθια αλλιώς. Βιβλία της έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά, τα κορεάτικα και τα ιταλικά, ενώ βρίσκονται σταθερά στις λίστες των παιδικών best sellers.
Η Μαρίνα Γιώτη μιλάει στο travelgirl.gr για το νέο της βιβλίο με κεντρικό θέμα το αυξανόμενο παιδικό άγχος
Τελευταία κυκλοφορεί το νέο της βιβλίο με τίτλο “Μίλα μου”, το οποίο έχει ως κεντρικό θέμα το παιδικό άγχος. Η ίδια μίλησε στο travelgirl.gr για το βιβλίο και την πρωταγωνίστριά του την ΑΝ, ενώ αναφέρθηκε και στις αιτίες που το παιδικό άγχος εμφανίζεται ολοένα και περισσότερο σε μικρές ηλικίες.
-
Μίλα μου. Το νέο σας βιβλίο έχει ως κεντρικό θέμα το αυξανόμενο παιδικό άγχος. Λίγα λόγια για το βιβλίο και σε τι ηλικίες απευθύνεται.
Το «Μίλα μου» είναι ένα βιβλίο για την ψυχική ενδυνάμωση, τη διαχείριση των αρνητικών συναισθημάτων που κλείνουν μέσα τους τα παιδιά, όπως το άγχος, η θλίψη, ο φόβος, αλλά και για τη δύναμη της φιλίας. Απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 4-9 ετών, αλλά βλέπω ότι το αγκαλιάζουν παιδιά και ενήλικες κάθε ηλικίας.
Η ΑΝ ήταν πάντα ένα κορίτσι χαμογελαστό. Μια μέρα βρήκε ένα πετραδάκι στον δρόμο και το πήρε μαζί της. Όσο περνούσε ο καιρός το πετραδάκι άρχισε να γίνεται ασήκωτο, την κούραζε πολύ, αλλά δεν ήξερε πώς να το πει στους γύρω της. Τότε όμως γνώρισε έναν υπέροχο καινούριο φίλο, που τη βοήθησε να… μιλήσει για όσα τη βάραιναν. Έτσι η ΑΝ μπόρεσε να αντιληφθεί πως τα μεγαλύτερα βάρη μας γίνονται πιο ελαφριά́ όταν τα μοιραζόμαστε μ’ αυτούς που μας αγαπούν, μας βλέπουν, μας καταλαβαίνουν.
-
Η ΑΝ είναι η πρωταγωνίστρια του βιβλίου. Πώς θα τη συστήνατε;
Σαν ένα χαρούμενο παιδί όπως όλα τ’ άλλα, που τυχαία αποφασίζει να σηκώσει ένα πετραδάκι και να το βάλει στην τσέπη της. Αυτό το τυχαίο πετραδάκι όμως με τον καιρό γίνεται ασήκωτο. Το όνομά της είναι ΑΝ και συμβολίζει όλα αυτά τα «αν» του μυαλού μας που μας αγχώνουν και μας τρομάζουν πριν καν ακόμη συμβούν.
-
Πώς πήρατε απόφαση να γράψετε το συγκεκριμένο βιβλίο; Ποια ήταν η έμπνευσή σας;
Την κεντρική ιδέα την είχα στο μυαλό μου και είχα γράψει μάλιστα ένα προσχέδιο εδώ και δύο τρία χρόνια. Όμως πέρυσι στην περιοδεία, όπου ταξίδεψα σε περισσότερες από εξήντα πόλεις σε όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό, είδα το μέγεθος του προβλήματος. Μίλησα με γονείς και εκπαιδευτικούς, όπου μου έλεγαν για κρίσεις πανικού σε παιδιά δημοτικού.
Η αναγνώριση και η διαχείριση των συναισθημάτων των παιδιών, ειδικά στη μετά-covid εποχή, είναι ένα ζήτημα που απασχολεί έντονα γονείς, εκπαιδευτικούς, παιδοψυχολόγους και φροντιστές. Η αντιμετώπιση του παιδικού άγχους έχει πια μεγάλη βαρύτητα, καθώς παγκοσμίως παρατηρείται η αύξησή του σε όλο και μικρότερες ηλικίες, ενώ παράλληλα είναι δύσκολο να εντοπιστεί και να αναγνωριστεί ως τέτοιο από τα ίδια τα παιδιά. Ακόμα, η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και του διαδικτύου ήδη από πολύ μικρή ηλικία, με τη νοητική και συναισθηματική εμπλοκή που αυτή συνεπάγεται, αλλά και το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, φαίνεται να σχετίζονται άμεσα με τη δημιουργία και τη διατήρηση υψηλών επιπέδων άγχους σε παιδιά και εφήβους.
Θέλω τα βιβλία μου να είναι χρήσιμα και αποφάσισα ότι αυτό είναι το επόμενο μεγάλο θέμα. Δυστυχώς έχω ήδη επιβεβαιωθεί, καθώς το βιβλίο έχει κυκλοφορήσει λιγότερο από έναν μήνα και η ανταπόκριση είναι εντυπωσιακή.
-
Βλέπουμε συνεχώς νέα περιστατικά με παιδιά που παρουσιάζουν παιδικό άγχος σε ολοένα και πιο μικρές ηλικίες. Τι θεωρείτε ότι φταίει;
Από τη μεγάλη έρευνα που έκανα για το βιβλίο, πιστεύω ότι:
-
Η πανδημία έχει παίξει ρόλο.
-
Επίσης φαίνεται από έρευνες ότι το άγχος είναι μεταδοτικό και συχνά μεταφέρεται από τους γονείς στα παιδιά χωρίς να το καταλαβαίνουμε.
-
Υπερφορτώνουμε τα παιδιά με δραστηριότητες και μαθήματα, χωρίς να αφήνουμε χρόνο για ελεύθερο παιχνίδι σε εξωτερικούς χώρους.
-
Οι οθόνες και ο χρόνος που περνούν τα παιδιά με τα κινητά αυξάνουν τα επίπεδα άγχους και μειώνουν τη δυνατότητά τους να επικοινωνούν και να μιλάνε για όσα νιώθουν.
-
Το βιβλίο θα μπορούσε να παίξει σημαντικό ρόλο σε αυτήν την προσπάθεια εξομάλυνσης του παιδικού άγχους και με ποιους τρόπους;
Θεωρώ ότι το βιβλίο γενικότερα είναι ένας πολύ καλός τρόπος να ανοίξεις μια συζήτηση και φαίνεται ήδη ότι το συγκεκριμένο βιβλίο το κάνει αυτό σε εντυπωσιακό βαθμό. Ο τρόπος να αντιμετωπίζουμε όσα μας βαραίνουν είναι να μιλάμε γι’ αυτά και το βιβλίο χτίζει μια πρώτη γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ του παιδιού και του γονέα ή του δασκάλου.
Το παιδικό άγχος μπορεί να αποδειχτεί συντριπτικό τόσο για το παιδί όσο και για τον γονέα, αλλά είναι αντιμετωπίσιμο. Στα παιδιά μπορεί να εκδηλωθεί σε διάφορες μορφές, όπως ο φόβος αποχωρισμού, ο φόβος του σκοταδιού, ο φόβος των αγνώστων, o φόβος της απώλειας, η ανησυχία για την επιτυχία στο σχολείο κ.ά. Πόσοι γονείς από εμάς δεν θέλουμε να πούμε «μίλα μου» στο παιδί μας και να καταφέρουμε να φτιάξουμε νωρίς έναν δίαυλο επικοινωνίας που να παραμείνει ανοιχτός, αν είναι δυνατόν, εφ’ όρου ζωής;
Στο τέλος του βιβλίου υπάρχουν παιχνίδια διαχείρισης άγχους όπου βοηθούν τα παιδιά να μιλήσουν. Μιλήστε, διασκεδάστε και παίξτε πραγματικά με τα παιδιά σας. Αν δεν ξέρετε πώς, ξεκινήστε με μια ιστορία και αφήστε τα να σας δείξουν τον δρόμο…