O Ντον Τζοβάννι του Μότσαρτ είναι η πρώτη από τις διεθνείς συμπαραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που ήταν προγραμματισμένο να δημιουργηθεί και να κάνει πρεμιέρα στην Αθήνα και στη συνέχεια να ταξιδέψει και να παρουσιαστεί στα άλλα δύο λυρικά θέατρα που συμμετέχουν στη συμπαραγωγή. Λόγω της πανδημίας, η παραγωγή δεν παρουσιάστηκε σε κοινό, όμως βιντεοσκοπήθηκε στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος και θα παρουσιαστεί σε πρώτη παγκόσμια μετάδοση από την GNO TV. Η παράσταση θα είναι διαθέσιμη στο nationalopera.gr/GNOTV από τις 14 Φεβρουαρίου 2021. Στη συνέχεια, όπως είναι προγραμματισμένο, θα παρουσιαστεί στο Γκαίτεμποργκ εντός του 2021 και στην Κοπεγχάγη το 2022. Η παραγωγή του Ντον Τζοβάννι και η GNO TV υλοποιήθηκαν με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) [www.SNF.org] για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Ντον Τζοβάννι: Η νέα διεθνής συμπαραγωγή της ΕΛΣ ξεκινά το ταξίδι της από την Αθήνα και την GNO TV
Ένα από τα σπουδαιότερα ορόσημα του οπερατικού ρεπερτορίου, ο Ντον Τζοβάννι αποτελεί πρόκληση τόσο για τους τραγουδιστές της όπερας όσο και για τη δημιουργική ομάδα που καλείται να τον αποδώσει σκηνικά. Η εξαιρετικά ευρηματική μουσική του Μότσαρτ αποδίδει όλες τις όψεις της πορείας του ανθρώπου που τα βάζει με τον Θεό και παίρνει την τύχη στα χέρια του και καταφέρνει να συνδέσει τον κόσμο των ευγενών με τους κωμικούς χαρακτήρες με τρόπο πρωτόγνωρο. Στο εμβληματικό αυτό έργο τίποτε δεν είναι όπως φαίνεται, αφού η αμφισημία διαπερνά το ποιητικό κείμενο αλλά και τη μουσική. Η υπόθεση αφορά τις ερωτικές περιπέτειες του ακόλαστου Ισπανού ευγενούς Ντον Τζοβάννι. Σε μια από αυτές, αποπειράται να βιάσει την Ντόννα Άννα. Προσπαθώντας να διαφύγει, σκοτώνει τον πατέρα της, ο οποίος επιστρέφει από τον κόσμο των νεκρών προκειμένου να πάρει εκδίκηση. Καθώς ο Ντον Τζοβάννι δεν μετανοεί για όσα έχει πράξει, οδηγείται στην Κόλαση.
Τα σκηνικά και τα κοστούμια της νέας παραγωγής του Ντον Τζοβάννι δημιουργήθηκαν εξ ολοκλήρου στα κατασκευαστικά εργαστήρια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, οι πρόβες πραγματοποιήθηκαν τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο του 2020 στις αίθουσες δοκιμών της ΕΛΣ και η παράσταση βιντεοσκοπήθηκε στα μέσα Δεκεμβρίου στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος. Η βιντεοσκόπηση της παραγωγής έγινε με οκτακάμερο σύστημα τελευταίας τεχνολογίας και ειδική κινηματογραφική σκηνοθεσία, προκειμένου να προσφέρει μια υψηλή εμπειρία θέασης και ακρόασης στον θεατή. Η παράσταση θα παρουσιαστεί στην GNO TV με δυνατότητα επιλογής υποτίτλων σε ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά.
Τη μουσική διεύθυνση της παραγωγής υπογράφει ο Αυστραλός αρχιμουσικός Ντάνιελ Σμιθ, τη σκηνοθεσία ο Τζων Φούλτζεϊμς, συμμετέχει η Ορχήστρα και η Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ενώ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους συναντούμε τους διακεκριμένους Έλληνες μονωδούς Τάση Χριστογιαννόπουλο, Βασιλική Καραγιάννη, Γιάννη Χριστόπουλο, Πέτρο Μαγουλά, Άννα Στυλιανάκη, Τάσο Αποστόλου, Νίκο Κοτενίδη και Χρύσα Μαλιαμάνη.
O Τζων Φούλτζεϊμς είναι καλλιτεχνικός διευθυντής της Βασιλικής Όπερας της Δανίας, ενώ υπήρξε αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου και ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής της πρωτοποριακής βρετανικής καλλιτεχνικής ομάδας The Opera Group. Έχει σκηνοθετήσει στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του πλανήτη, όπως η Σκάλα του Μιλάνου, το Κόβεντ Γκάρντεν, το Ρεάλ της Μαδρίτης, το Λισέου της Βαρκελώνης, το Σατλέ στο Παρίσι κ.ά. Ο σκηνοθέτης, ο οποίος τοποθετεί τη δράση της όπερας σε ένα σημερινό ξενοδοχείο, στον μικρόκοσμο μιας πόλης όπου το ιδιωτικό γίνεται δημόσιο και ο χρόνος παραμονής είναι περιορισμένος, σημειώνει: «Ο Ντον Τζοβάννι είναι μια όπερα που διαρκεί στον χρόνο επειδή είναι πολύπλευρη· έχει πολύ χιούμορ και σπουδαία θεατρικά σκηνικά, όλα ενταγμένα μέσα σε μια σκοτεινή ιστορία μυστηρίου για έναν αποπλανητή που κάποιος πρέπει να τον σταματήσει. Είναι ένα έργο για το πώς ζούμε μαζί στην κοινωνία και, όπως συμβαίνει πάντα με την όπερα, για το πώς αντιμετωπίζουμε τον θάνατο. Η κορύφωσή του έγκειται στον πολυαναμενόμενο θάνατο του ίδιου του Ντον Τζοβάννι, καθώς προτιμάει τον θάνατο, ακόμα και την Κόλαση, από το να απαρνηθεί το ποιος είναι. Ο θάνατός του είναι μια έκφραση της τάξης που επανεπιβεβαιώνει την ισχύ της έναντι της αχαλίνωτης ελευθερίας που εκείνος αντιπροσωπεύει».
Για την εντυπωσιακή σκηνική απόδοση του έργου συνεργάστηκαν με τον Φούλτζεϊμς η Αϋλίν Μπόζοκ ως συνεργάτιδα σκηνοθέτρια, ο Ντικ Μπερντ στα εντυπωσιακά σκηνικά που εικονοποιούν όλες τις όψεις ενός ξενοδοχείου πόλης, η Άνμαρι Γουντς που υπογράφει τα σύγχρονα κοστούμια, η Μαξίν Μπρέιαμ στη χορογραφία, η Φαμπιάνα Πιτσόλι στους φωτισμούς και οι Ουίλ Ντιουκ και Νταν Τρέντσαρντ στον σχεδιασμό και τον προγραμματισμό των βιντεοπροβολών.
Σημείωμα σκηνοθέτη Τζων Φούλτζεϊμς
Ο θάνατος διατρέχει ως ατμόσφαιρα τον Ντον Τζοβάννι – το προφανές είναι ότι ο Διοικητής πεθαίνει, αλλά και η Ντόννα Άννα σκέφτεται να αφαιρέσει τη ζωή της, ο Ντον Οττάβιο λέει ότι είναι πρόθυμος να θυσιάσει τη δική του για να πάρει εκδίκηση γι’ αυτήν, ο Λεπορέλλο σχεδόν σκοτώνεται, ο Μαζέττο σχεδόν σκοτώνεται, φοβόμαστε για την Τσερλίνα… Αλλά φυσικά ο θάνατος που αποτελεί την πολυαναμενόμενη κορύφωση στην οποία οδηγείται η όπερα είναι αυτός του ίδιου του Ντον Τζοβάννι –γίνεται αναπόφευκτος και μάλιστα επιθυμητός από τον ίδιο, καθώς επιλέγει τον θάνατο, ακόμη και την Κόλαση, από το να απαρνηθεί το ποιος είναι– καθώς η ατομικιστική απειλή της πλήρους, ανεξέλεγκτης ελευθερίας την οποία αυτός αντιπροσωπεύει μπορεί να εξαφανιστεί μόνο με τον θάνατό του. Ο θάνατός του είναι μια έκφραση τάξης που επαναβεβαιώνεται. Όλα τα ίχνη του εξαφανίζονται και η κοινωνία συνεχίζει. Μια μικρογραφική εκδοχή αυτής της επαναδιακήρυξης της τάξης συμβαίνει κάθε φορά που αφήνουμε ένα ξενοδοχείο, καθώς τα δωμάτιά μας απολυμαίνονται και γίνονται και πάλι καινούρια για να δημιουργήσουν ξανά την ψευδαίσθηση ότι ένας νέος ένοικος, απόψε, θα είναι ο πρώτος. Τα ξενοδοχεία είναι σκηνές στις οποίες ζούμε ζωές αψηφώντας τη θνητότητα. Το χάος που δημιουργούμε καθαρίζεται, καμία πράξη δεν έχει συνέπειες και υπάρχουν καθαρά σεντόνια κάθε μέρα.
Τα ξενοδοχεία είναι σημαντικά και για άλλους λόγους. Είναι μέρη όπου συναντώνται διαφορετικά άτομα και τάξεις – είτε πρόκειται για μια αστική εκδήλωση, είτε για έναν γάμο όπου η οικογένεια ξοδεύει τις αποταμιεύσεις της ζωής της, είτε για έναν εύπορο ένοικο που φιλοξενείται εκεί επί μακρόν, είτε για έναν ταξιδιώτη που επισκέπτεται μια πόλη. Μέρη όπου υπάρχει τόσο οικειότητα όσο και ανωνυμία, τόσο ιδιωτικοί όσο και δημόσιοι χώροι. Μέρη στα οποία μεγάλο κομμάτι της λειτουργίας προσανατολίζεται γύρω από αυτό που συμβαίνει αφού πέσει το σκοτάδι. Αλλά πάνω απ’ όλα είναι μέρη από τα οποία μια μέρα πρέπει να κάνουμε check-out. Γι’ αυτό, παρακαλούμε να αισθανθείτε σαν στο σπίτι σας, να κάνετε check-in, να παραλάβετε το κλειδί του δωματίου σας, να κλειδώσετε τα τιμαλφή σας και να αφήσετε τον κόσμο έξω.
Ο Ντον Τζοβάννι με μια ματιά
Ο συνθέτης / Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Μότσαρτ υπήρξε ένας διανοούμενος, μια από τις σημαντικότερες, πιο ανήσυχες και ενδιαφέρουσες προσωπικότητες της εποχής του, χαρισματικός, ευαίσθητος, με υψηλά ιδανικά. Η σύγχρονη μουσικολογική έρευνα προσθέτει καθημερινά ψηφίδες σε ένα πορτρέτο του οποίου διαρκώς αποκαλύπτονται νέες, όλο και πιο συναρπαστικές όψεις.
Το έργο / Το δίπρακτο ποιητικό κείμενο του Ντα Πόντε βασίστηκε σε προγενέστερο του Τζοβάννι Μπερτάτι για την όπερα του Τζουζέππε Γκατσανίγκα Ντον Τζοβάννι ή Ο πέτρινος συνδαιτυμόνας, που πρωτοπαρουσιάστηκε στη Βενετία το 1787.
Κωμωδία ή δράμα; / Ο Ντα Πόντε χαρακτήρισε το ποιητικό του κείμενο με τον όρο dramma giocoso, ο οποίος αποδόθηκε αρκετά νωρίς ως παιγνιώδες δράμα. Ο ίδιος ο Μότσαρτ καταχώρισε την όπερα στον ιδιόχειρο κατάλογο των έργων του ως opera buffa, δηλαδή κωμική όπερα. Εκτός από τα ουσιαστικά στοιχεία του έργου, θέματα δομής, μουσικού χαρακτηρισμού προσώπων κ.ά., που παραπέμπουν ευθέως σε κωμική όπερα, σήμερα πλέον οι μουσικολόγοι συμφωνούν και ως προς το τυπικό μέρος: δέχονται, δηλαδή, ότι στα τέλη του 18ου αιώνα ο όρος dramma giocoso δεν σήμαινε παρά μουσική κωμωδία, τίποτε διαφορετικό από τον όρο opera buffa. Την εποχή του Μότσαρτ οι όροι δεν χρησιμοποιούνταν με την αυστηρότητα στην οποία συχνά επιμένουμε σήμερα.
Πρεμιέρες / Ο Ντον Τζοβάννι ακούστηκε για πρώτη φορά στις 29 Οκτωβρίου 1787 στην Πράγα, στο Θέατρο των Τάξεων –σημερινό Θέατρο Τυλ–, το οποίο το 1848 προσαρτήθηκε στο Εθνικό Θέατρο. Για την πρεμιέρα της όπερας στη Βιέννη (7 Μαΐου 1788), ο Μότσαρτ προσάρμοσε την παρτιτούρα στους νέους τραγουδιστές, συνέθεσε επιπροσθέτως ορισμένα μουσικά μέρη και αφαίρεσε άλλα. Ο Ντον Τζοβάννι περιελήφθη στο ρεπερτόριο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στις 30 Μαρτίου 1962 σε μουσική διεύθυνση του Αντίοχου Ευαγγελάτου με τον Κώστα Πασχάλη στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Στη νέα συμπαραγωγή της ΕΛΣ η όπερα δίδεται στην αρχική εκδοχή της Πράγας.
Σύνοψη του πρωτοτύπου
Α΄ Πράξη / Νύχτα. Μπροστά στο σπίτι του Διοικητή, ο Λεπορέλλο, υπηρέτης του Ντον Τζοβάννι, περιμένει τον κύριό του, που αποπειράται να βιάσει την Ντόννα Άννα, κόρη του Διοικητή. Μόλις η Ντόννα Άννα αντιλαμβάνεται παρά το σκοτάδι ότι δεν πρόκειται για τον αρραβωνιαστικό της, Ντον Οττάβιο, καλεί βοήθεια και καταδιώκει τον επίδοξο βιαστή. Σπεύδει να την υπερασπιστεί ο πατέρας της. Στη σύντομη συμπλοκή που ακολουθεί ο Ντον Τζοβάννι σκοτώνει τον ηλικιωμένο πατέρα και διαφεύγει χωρίς να τον αναγνωρίσουν. Ντόννα Άννα και Ντον Οττάβιο ορκίζονται εκδίκηση για το έγκλημα. Η Ντόννα Ελβίρα, ένα από τα προηγούμενα θύματα του Ντον Τζοβάννι, τον αναζητά. Μόλις την αντιλαμβάνεται, ο Ντον Τζοβάννι εξαφανίζεται. Συναντά μια συντροφιά που γιορτάζει ένα γάμο και επιχειρεί να αποσπάσει την Τσερλίνα από τον Μαζέττο, μελλοντικό της σύζυγο, προκειμένου να την αποπλανήσει. Όμως, παρεμβαίνει η Ντόννα Ελβίρα ματαιώνοντας το σχέδιό του. Η Ντόννα Άννα και ο Ντον Οττάβιο παρακαλούν τον Ντον Τζοβάννι να τους βοηθήσει να βρουν τον φονιά του Διοικητή. Τα λόγια που ανταλλάσσουν κάνουν την Ντόννα Άννα να αναγνωρίσει στο πρόσωπο του Ντον Τζοβάννι τον φονιά του πατέρα της. Ο Ντον Τζοβάννι έχει καλέσει όλους τους συνδαιτυμόνες του γάμου σε γιορτή. Εμφανίζονται μεταμφιεσμένοι η Ντόννα Ελβίρα, η Ντόννα Άννα και ο Ντον Οττάβιο. Ο Ντον Τζοβάννι αποπειράται ξανά να αποπλανήσει την Τσερλίνα, που αυτή τη φορά καλεί σε βοήθεια. Ο Ντον Τζοβάννι προσπαθεί μάταια να στρέψει τις υποψίες στον Λεπορέλλο. Στριμωγμένοι, κύριος και υπηρέτης καταφέρνουν να ξεφύγουν.
Β΄ Πράξη / Απαυδισμένος από τις περιπέτειες, ο Λεπορέλλο θέλει να εγκαταλείψει τον κύριό του. Αντ’ αυτού, ο Ντον Τζοβάννι τον πείθει να μεταμφιεστεί με τα δικά του ρούχα και να παρασύρει την Ντόννα Ελβίρα, ώστε ο ίδιος, ανενόχλητος, να μπορέσει να αποπλανήσει την καμαριέρα της. Όμως, το σχέδιο αποτυγχάνει επειδή εμφανίζονται ο Μαζέττο και οι φίλοι του. Ο Ντον Τζοβάννι καταφέρνει να παρασύρει τους διώκτες του σε λάθος ίχνη και ξυλοφορτώνει τον Μαζέττο. Η Ντόννα Ελβίρα και ο Λεπορέλλο, που φορά τα ρούχα του Ντον Τζοβάννι, συναντούν την Ντόννα Άννα, τον Ντον Οττάβιο, την Τσερλίνα και τον Μαζέττο. Θεωρώντας ότι πρόκειται για τον Ντον Τζοβάννι οι τέσσερίς τους αποπειρώνται να τον σκοτώσουν, αλλά ο Λεπορέλλο κατορθώνει να ξεφύγει. Στο νεκροταφείο Ντον Τζοβάννι και Λεπορέλλο βρίσκονται ξαφνικά αντιμέτωποι με το επιτύμβιο άγαλμα του Διοικητή. Γεμάτος υπεροψία ο Ντον Τζοβάννι το καλεί σε δείπνο κι εκείνο δέχεται. Ο Ντον Τζοβάννι δειπνεί περιμένοντας τον Διοικητή. Καταφθάνει η Ντόννα Ελβίρα που, για τελευταία φορά, προσπαθεί μάταια να πείσει τον Ντον Τζοβάννι να απαρνηθεί την άσωτη ζωή. Εμφανίζεται το άγαλμα του Διοικητή, που απαιτεί από τον Ντον Τζοβάννι να μετανοήσει. Εκείνος αρνείται. Τιμωρία του είναι οι φωτιές της Κόλασης. Συμφωνώντας ότι «ο κακός πηγαίνει στην Κόλαση», οι υπόλοιποι αναλογίζονται πώς θα συνεχίσουν τη ζωή τους: Η Τσερλίνα και ο Μαζέττο θα απολαύσουν ήρεμη συζυγική ζωή, η Ντόννα Άννα θα αναβάλει τον γάμο της με τον Ντον Οττάβιο λόγω πένθους, η Ντόννα Ελβίρα θα αποσυρθεί σε μοναστήρι και ο Λεπορέλλο θα αναζητήσει καλύτερο αφεντικό.
Βιογραφικά
Ντάνιελ Σμιθ Μουσική διεύθυνση
Αυστραλός αρχιμουσικός, έχει αποσπάσει πολυάριθμα βραβεία σε σημαντικούς διεθνείς διαγωνισμούς. Υπήρξε βασικός προσκεκλημένος αρχιμουσικός του Θεάτρου Κάρλο Φελίτσε της Γένοβας, αλλά και ο πρώτος Αυστραλός που διηύθυνε τη Φιλαρμονική της Τσεχίας και τη Φιλαρμονική του Λονδίνου, αλλά και σε Θέατρο Μαριίνσκι, Θέατρο Όπερας Ρώμης, Θέατρο Σαν Κάρλο Νάπολης κ.α. Έχει ιδρύσει τον φιλανθρωπικό οργανισμό με όνομα “The Daniel Smith ‘Gift of Music’ Foundation”, μέσω του οποίου δίνεται η δυνατότητα σε ευπαθείς ομάδες να παρακολουθήσουν δωρεάν παραστάσεις. Αυτή είναι η δεύτερη συνεργασία του με την Εθνική Λυρική Σκηνή.
Τζων Φούλτζεϊμς Σκηνοθεσία
Καλλιτεχνικός διευθυντής της Βασιλικής Όπερας της Δανίας, υπήρξε αναπληρωτής διευθυντής της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου, αλλά και καλλιτεχνικός διευθυντής της πρωτοποριακής βρετανικής ομάδας The Opera Group. Έχει σκηνοθετήσει διάσημα έργα σε σπουδαία θέατρα παγκοσμίως, ενδεικτικά: Ο Νίξον στην Κίνα (Κοπεγχάγη, Όπερα Σκοτίας), Ορφέας και Ευρυδίκη (Σκάλα Μιλάνου, Βασιλική Όπερα Λονδίνου), Σκηνή του δρόμου (Βραβείο Καλύτερου Μιούζικαλ των Evening Standard Awards 2008, Μόντε Κάρλο, Θέατρο Ρεάλ, Όπερα Κολωνίας, Θέατρο Σατλέ, Λισέου Βαρκελώνης), Φάουστ (Ντόρντμουντ), Έτσι κάνουν όλες (Γκάρσινγκτον, Βουκουρέστι) κ.ά. Με την Εθνική Λυρική Σκηνή έχει συνεργαστεί με μεγάλη επιτυχία παλαιότερα στις όπερες Μια φλωρεντινή τραγωδία, Τζάννι Σκίκκι και Μαύρα.
Τάσης Χριστογιαννόπουλος Ντον Τζοβάννι
Βαρύτονος, από το 1989 πρωταγωνιστεί σε παραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, ενώ εμφανίζεται στα σημαντικότερα θέατρα παγκοσμίως. Το ρεπερτόριό του περιλαμβάνει πρωταγωνιστικούς ρόλους σε έργα όπως Ο κουρέας της Σεβίλλης, Μάκβεθ, Ντον Τζοβάννι, Ντον Κάρλος, Τραβιάτα, Ο μαγικός αυλός, Ευγένιος Ονιέγκιν, Φάουστ, Άμλετ, Ένας χορός μεταμφιεσμένων, Φάλσταφ, Ο τροβαδούρος. Εκτός από ηχογραφήσεις οπερατικών έργων και τραγούδια Γάλλων συνθετών, έχει ηχογραφήσει έργα Ελλήνων συνθετών. Παράλληλα συνθέτει μουσική. Τιμήθηκε από τη γαλλική Ακαδημία Σαρλ Κρο ως «Καλύτερος ερμηνευτής γαλλικών τραγουδιών».
Βασιλική Καραγιάννη Ντόννα Άννα
Υψίφωνος, έχει πρωταγωνιστήσει επανειλημμένα σε παραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, καθώς επίσης σε Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Έχει εμφανιστεί στα σημαντικότερα λυρικά θέατρα, φεστιβάλ και αίθουσες συναυλιών διεθνώς, όπως Βασιλική Όπερα Λονδίνου, Σκάλα Μιλάνου, Κωμική Όπερα Βερολίνου, Γερμανική Όπερα Ρήνου (Ντύσσελντορφ), Εθνικό Θέατρο Σάο Κάρλος, Θέατρο Μουσικού Φλωρεντινού Μάη, Αίθουσα Βασίλισσα Ελισάβετ και Κάντογκαν Χολ, Βασιλική Όπερα Δανίας. Έχει ερμηνεύσει πάμπολλους πρωταγωνιστικούς ρόλους, μεταξύ άλλων Βασίλισσα της νύχτας (Ο μαγικός αυλός), Λουτσία (Λουτσία ντι Λαμμερμούρ), Βιολέττα (Τραβιάτα), Ροζίνα (Ο κουρέας της Σεβίλλης), Νορίνα (Ντον Πασκουάλε), Τζίλντα (Ριγολέττος), Τσερλίνα (Ντον Τζοβάννι).
Γιάννης Χριστόπουλος Ντον Οττάβιο
Τενόρος, ως σολίστ έχει εμφανιστεί, μεταξύ άλλων, σε ΕΛΣ, ΜΜΑ, ΜΜΘ ερμηνεύοντας ρόλους κλασικού και σύγχρονου ρεπερτορίου. Έχει συμπράξει με όλες τις σημαντικές ελληνικές ορχήστρες, ενώ έχει εμφανιστεί σε παραστάσεις και συναυλίες σε διεθνή και ελληνικά φεστιβάλ, καθώς και σε θεατρικές σκηνές (Ελληνικό Φεστιβάλ, Δημήτρια, Φεστιβάλ Σαντορίνης, Λευκωσίας, Μουσικού Φλωρεντινού Μάη, Κάρνεγκυ Χολ, Εθνικό Μέγαρο Μουσικής Μαδρίτης, Όπερα Καΐρου κ.α.). Έχει ηχογραφήσει πολυάριθμα έργα (Θάνου Μικρούτσικου, Γιώργου Χατζηνάσιου, Μπιζέ κ.ά.), ενώ από το 2011 είναι μόνιμος μονωδός της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Πέτρος Μαγουλάς Διοικητής
Bαθύφωνος, έχει τραγουδήσει σε ΕΛΣ, Όπερα Κιέλου, Βασιλική Όπερα Λονδίνου, Εθνική Όπερα Oυαλίας, Όπερα Μπιλμπάο, ΜΜΑ και ΜΜΘ, Φεστιβάλ Αθηνών κ.α. ρόλους όπως Ζαράστρο (Ο μαγικός αυλός), Οσμίν (Η απαγωγή από το σεράι), Βασιλιάς Χάινριχ (Λόενγκριν), Ντάλαντ (Ο ιπτάμενος Ολλανδός), Φιέσκο (Σιμόν Μποκκανέγκρα). Επιπλέον, έχει ερμηνεύσει Ρέκβιεμ Βέρντι και Μότσαρτ, 9η Συμφωνία Μπετόβεν, 14η Συμφωνία Σοστακόβιτς κ.ά. Οι ηχογραφήσεις του περιλαμβάνουν βραβευμένες διεθνείς εκδόσεις των έργων του Χαίντελ (MDG και Decca Classics) υπό τον Γιώργο Πέτρου. Τo 2019 ερμήνευσε τον ρόλο του Διοικητή στη Βασιλική Όπερα Λονδίνου, παραγωγή που κινηματογραφήθηκε και παρουσιάστηκε σε εκατοντάδες αίθουσες παγκοσμίως.
Άννα Στυλιανάκη Ντόννα Ελβίρα
Υψίφωνος, σπούδασε μονωδία και μελοδραματική στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές στη Μουσική Ακαδημία Μονάχου, ενώ ειδικεύτηκε στο τραγούδι (Lied). Απέσπασε υποτροφία από το Σωματείο «Μαρία Κάλλας» και τη Διεθνή Ένωση Ρίχαρντ Βάγκνερ (Μόναχο). Έχει ερμηνεύσει, μεταξύ άλλων, ρόλους όπως Βερονίκη (Ο θαυματουργός γιατρός), Μιμή (Μποέμ), Φιορντιλίτζι (Έτσι κάνουν όλες), Βιβίκα (O βαφτιστικός), Ανθούλα (Περουζέ), Μαρία Μποκκανέγκρα (Σιμόν Μποκκανέγκρα), Ροζαλίντα (Η νυχτερίδα). Συμμετείχε στην πρώτη παρουσίαση έργων των Σ. Αλτάν, Α. Ελκάνα, Γ. Κουμεντάκη στο Μόναχο («Οδύσσεια», 2013). Απέσπασε έπαινο στον διαγωνισμό Grand Prix Maria Callas (2014) και τρίτο βραβείο στον Διεθνή διαγωνισμό «Μαρία Κράγια» (2015).
Τάσος Αποστόλου Λεπορέλλο
Βαθύφωνος, σπούδασε τραγούδι στην Αθήνα με τον Φραγκίσκο Βουτσίνο και στο Μιλάνο με τους Μαρία-Λουίζα Τσόνι και Ρομπέρτο Νέγκρι. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών της Νομικής Σχολής Αθηνών και της Σχολής Δραματικής Τέχνης Βεάκη. Έχει τραγουδήσει, μεταξύ άλλων, σε ΕΛΣ, Όπερα Θεσσαλονίκης, ΜΜΑ, ΜΜΘ, Ωδείο Ηρώδου Αττικού, Επίδαυρο, σε ΟΗΕ και Λίνκολν Σέντερ και αλλού, με πολύ σημαντικές ορχήστρες. Έχει μετάσχει σε συναυλίες, πρώτες εκτελέσεις και ηχογραφήσεις έργων σημαντικών Ελλήνων συνθετών. Έχει πρωταγωνιστήσει σε αρχαίο και σύγχρονο ρεπερτόριο με Εθνικό Θέατρο, Θέατρο Τέχνης κ.ά., και σε ταινίες των Θόδωρου Αγγελόπουλου, Λευτέρη Ξανθόπουλου και άλλων.
Νίκος Κοτενίδης Μαζέττο
Βαρύτονος, σπούδασε κλασική κιθάρα και μονωδία στο Εθνικό Ωδείο Κοζάνης. Συνέχισε σπουδές τραγουδιού στο Ωδείο Ατενέουμ, ενώ φοίτησε στο Στούντιο Όπερας της ΕΛΣ. Συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές στη Μουσική Ακαδημία Μονάχου, ενώ υπήρξε μέλος του μόνιμου δυναμικού της Όπερας του Κλάγκενφουρτ. Έχει ερμηνεύσει, μεταξύ άλλων, Γκουλιέλμο (Έτσι κάνουν όλες), Ντον Τζοβάννι, Παπαγκένο (Ο μαγικός αυλός), Μοράλες και Ντανκάιρε (Κάρμεν), Λορέντζο (Καπουλέτοι και Μοντέκκοι). Εμφανίστηκε σε γκαλά στην Όπερα της Βουδαπέστης με τους Π. Μπετσάλα και Φ. Φουρλανέττο (2014). Έχει συνεργαστεί με Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Αθηναίων, ΚΟΑ, Ορχήστρα Ραδιοφωνίας Μονάχου.
Χρύσα Μαλιαμάνη Τσερλίνα
Υψίφωνος, σπούδασε μονωδία στο Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης με τη Βαρβάρα Τσαμπαλή, ενώ ολοκλήρωσε μεταπτυχιακές σπουδές στην Ανώτατη Μουσική Ακαδημία του Βύρτσμπουργκ της Γερμανίας. Από τον Σεπτέμβριο του 2012 έως τον Ιούλιο του 2014 ήταν μέλος του Θεάτρου Πλάουεν-Τσβίκαου Γερμανίας. Πρόσφατα ερμήνευσε τους πρωταγωνιστικούς ρόλους σε Λουτσία ντι Λαμμερμούρ και Κατερίνα ντι Γκουίζα (Κάρλο Κότσα), Λεϊλά (Αλιείς μαργαριταριών), Ευρυδίκη (Ο Ορφέας στον Άδη, Θέατρο Ολύμπια). Στην ΕΛΣ (Κεντρική και Εναλλακτική Σκηνή) έχει ερμηνεύσει ρόλους όπως Παμίνα (O μαγικός αυλός), Σουζάννα (Οι γάμοι του Φίγκαρο), Φρασκίτα (Κάρμεν) και Καμαριέρα (Powder Her Face).
Ντον Τζοβάννι
Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ
Από τις 14 Φεβρουαρίου 2021 στην GNO TV
Μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με την Όπερα του Γκαίτεμποργκ & τη Βασιλική Όπερα της Δανίας
Βιντεοσκοπήθηκε στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ στις 10, 12 και 15 Δεκεμβρίου 2020
Μουσική διεύθυνση Ντάνιελ Σμιθ
Σκηνοθεσία Τζων Φούλτζεϊμς
Συνεργάτιδα σκηνοθέτρια Αϋλίν Μπόζοκ
Σκηνικά Ντικ Μπερντ
Κοστούμια Άνμαρι Γουντς
Χορογραφία Μαξίν Μπρέιαμ
Φωτισμοί Φαμπιάνα Πιτσόλι
Σχεδιασμός βιντεοπροβολών Ουίλ Ντιουκ
Προγραμματιστής βιντεοπροβολών Νταν Τρέντσαρντ
Διεύθυνση χορωδίας Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Ντον Τζοβάννι Τάσης Χριστογιαννόπουλος
Ντόννα Άννα Βασιλική Καραγιάννη
Ντον Οττάβιο Γιάννης Χριστόπουλος
Διοικητής Πέτρος Μαγουλάς
Ντόννα Ελβίρα Άννα Στυλιανάκη
Λεπορέλλο Τάσος Αποστόλου
Μαζέττο Νίκος Κοτενίδης
Tσερλίνα Χρύσα Μαλιαμάνη
Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ
* Στην παράσταση εμφανίζονται γυμνά σώματα.
Για τη μετάδοση του Ντον Τζοβάννι από την GNO TV προπωλούνται εισιτήρια των 10 ευρώ στην www.ticketservices.gr και στο https://tickets.public.gr/
Με το εισιτήριο των 10 ευρώ ο θεατής:
-
μπορεί να απολαύσει μέσω του nationalopera.gr/GNOTV την παράσταση στην άνεση του σπιτιού του, στον χρόνο που αυτός θα επιλέξει, από τον υπολογιστή, το ipad, την τηλεόραση ή ακόμα και το κινητό του τηλέφωνο.
-
έχει τη δυνατότητα απεριόριστων προβολών της παράστασης για διάστημα 30 ημερών από την πρώτη προβολή.
-
έχει πρόσβαση στο online πρόγραμμα της παράστασης.
H προπώληση ξεκινά την Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2021. Πληροφορίες: Ταμεία ΕΛΣ 2130885700
Λίγα λόγια για την GNO TV
Η GNO TV αποτελεί έναν νέο άξονα προγραμματισμού της ΕΛΣ και στόχο έχει να διαδώσει το καλλιτεχνικό έργο του μοναδικού ελληνικού λυρικού θεάτρου στα πέρατα του κόσμου, διευρύνοντας την έννοια της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας. Η GNO TV υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) [www.SNF.org] για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Αν και η GNO TV γεννήθηκε την περίοδο της πανδημίας, εντούτοις η νέα αυτή υπηρεσία δεν είναι απλώς μια απάντηση στον κορονοϊό, αλλά η ψηφιακή μετάβαση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής σε μια εποχή με διαφορετικές ανάγκες και νέα δεδομένα. Η GNO TV στοχεύει στο να προσελκύσει κοινό σε όλο τον κόσμο, δεδομένου ότι η καλλιτεχνική ταυτότητα της ΕΛΣ και η ποιότητα των παραγωγών της μπορούν να σταθούν επάξια στην παγκόσμια διαδικτυακή αγορά του λυρικού θεάτρου.
Η μετάδοση των παραστάσεων από την GNO TV θα πραγματοποιείται μέσω του παγκόσμιου δικτύου παράδοσης περιεχομένου Akamai. Πρόκειται για μια κορυφαία υπηρεσία cloud security, web performance και media delivery, η οποία διασφαλίζει μεταδόσεις ασφαλείς, αξιόπιστες και γρήγορες, σε κάθε συσκευή και τοποθεσία. Με περισσότερα από 270.000 μηχανήματα σε πάνω από 120 χώρες, η Akamai διανέμει πάνω από το 40% της διαδικτυακής κίνησης παγκοσμίως, καθώς υποστηρίζει πάνω από 3 τρισεκατομμύρια ψηφιακές αλληλεπιδράσεις ημερησίως, από 6.000 εταιρείες και οργανισμούς που πρωτοστατούν στον τομέα τους σε παγκόσμιο επίπεδο.
Μέγας Δωρητής ΕΛΣ & Δωρητής παράστασης Ντον Τζοβάννι
Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) [www.SNF.org]
Χορηγός παράστασης Ντον Τζοβάννι