Τη Δευτέρα 12/03 και την Τρίτη 13/03 η γνωστή σκηνοθέτιδα, Όλγα Ζήση, θα βρίσκεται στην Αθήνα και στο Θέατρο Αθηνά καθώς η παράσταση που σκηνοθετεί «Anacarbit – Ο Βιτγκενστάιν σε Αντίλογο», μετά την επιτυχία που είχε στα Γιάννενα, έρχεται για δύο μόνο παραστάσεις στην Αθήνα. Συνάντησα την Όλγα και μιλήσαμε για την παράσταση, αλλά και για ποιους λόγους έκανε τόση μεγάλη επιτυχία.
Έρχεται η παράσταση από τα όμορφα Γιάννενα στην Αθήνα για δύο παραστάσεις. Λίγα λόγια γι αυτήν.
Στο βιβλίο του Δημήτρη Βαρτζιωτη , ΄’Σχόλια σε στοχασμούς του LUDWIG WITTGENSTEIN΄, ένας νεαρός επιστήμονας καλεί σε αντίλογο έναν φιλόσοφο. Είναι μια αντιπαράθεση γεμάτη συγκρούσεις . Στο έργο μας, η κεντρική σύγκρουση έρχεται από το γεγονός ότι ο νεαρός επιστήμονας (Στέλιος Νίνης), έχει με το μέρος του δυο γυναίκες την Λέξη και την Γεωμετρία, (Λάουρα Τσίατη και Χριστίνα Γκάσιου), τις οποίες διεκδικεί ο φιλόσοφος (Γιάννης Θωμάς). Αυτές πλαισιώνουν τον νεαρό και εκείνος- όντας ερωτευμένος και με τις δυο- δεν ξέρει ποια να διαλέξει. Είναι ας πούμε, ένα ερωτικό τρίγωνο ποίησης ,αριθμών και ρυθμών.
Αυτά εξελίσσονταν μέσα σε ένα λιτό και ονειρικό σκηνικό της Ελένης Γκοντού που σχεδίασε και τα κοστούμια, κάτω από τους φωτισμούς του Γιώργου Κορδέλλα , interactive video του Κωστα Σταυρουδακη, σε μουσική Μπαχ, Χέντελ, Στηβ Ράιχ, Ξενάκη ,Πινκ Φλουντ καθώς και ένα τραγούδι του Μάλερ που ερμηνεύει η σοπράνο Στέλλα Ζυγούρα., που διάλεξαν ο Θεμις Μαγκριωτης και ο Δημήτρης Καραγεώργος.
Ποια είναι τα κοινωνικά μηνύματα της παράστασης για κάποιον που θα την δει.
Η τεχνολογία μπορεί να είναι και ποίηση κι ότι εχει τη δυνατότητα να δώσει απάντηση σε πολλά φιλοσοφικά ερωτήματα του καιρού μας.
Πόσα χρόνια ασχολείστε με την σκηνοθεσία και πότε σας μπήκε για πρώτη φορά το μικρόβιο;
Από τις αρχές της δεκαετίας του 80, κατά την διάρκεια των σπουδών μου και μετά , εργαζόμουν σαν διευθυντής σκηνής και βοηθός σκηνοθέτη σε αμέτρητες παραστάσεις , ώσπου το ’94 πρότεινα μια δική μου ιδέα που ανέβηκε στη σκηνή , και από τότε άρχισαν οι πειραματισμοί μου στην σκηνοθεσία..
Ποιες θεωρείτε κατά τη γνώμη σας τις 3 καλύτερες συνεργασίες σας;
“Being Blue” La Mama Experimental Theatre, N.Y., La Galleria, 2010
“K and A” La Mama Experimental Theatre, N.Y. Annex, 1995-96
‘ Anacarbit- O Βιττκγενσταιν σε Αντίλογο’ ΔηΠεΘε Ιωαννίνων, Πειραματική Σκηνή, 2017-18.
Αν ένα παιδί θέλει να ασχοληθεί με την σκηνοθεσία τι συμβουλές θα του δίνατε αν ήταν απέναντί σας;
Θα απαντήσω με μια ατάκα από το έργο μας ‘ Δεν έδωσα συμβουλές σε νέους, έτσι με πέρασαν για νέο’. Θα έλεγα μόνο να τολμήσει και ο τολμών νικά.
Εσείς βρήκατε εμπόδια στην επαγγελματική σας καριέρα κι αν ναι πώς τα αντιμετωπίσατε
Στις πειραματικές σκηνές συνήθως δουλεύουμε με αυτά που έχουμε κι όχι με αυτά που θα θέλαμε να έχουμε. Και υπάρχει μια συνεχής τριβή να προσπαθείς να βρεις λύσεις που θα αναδείξουν το έργο αλλά να είναι και οικονομικότερες. Αυτό είναι το στοίχημα.
Τα επόμενα σχέδιά σας.
Υπάρχουν ιδέες και προτάσεις αλλά τίποτε σίγουρο ακόμη. Θα ήθελα όμως το ‘ANACARBIT ;να ανέβει σε μια κεντρική σκηνή. Ένα τόσο πολυδιάστατο κείμενο έχει τη δυνατότητα να πλησιάσει το κέντρο και να μην μείνει στην περιφέρεια.