Ανακοινώνεται το πρόγραμμα του 64ου Φεστιβάλ Φιλίππων που είναι αφιερωμένο στον Διονύσιο Σολωμό

Φέτος, το Φεστιβάλ Φιλίππων έχει σύνθημα. Έχει για σύνθημά του τη λέξη «Σολωμός». Ο Ιούλιος και ο Αύγουστος θα είναι του Διονυσίου Σολωμού.  Γιορτάζουμε τη μεγάλη επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση «διαβάζοντας» ολόκληρο το έργο του Εθνικού μας Ποιητή, προσκαλώντας Έλληνες και ξένους μελετητές, σκηνοθέτες, ηθοποιούς, χορευτές, μουσικούς, συγγραφείς, κινηματογραφιστές, φωτογράφους, να φτιάξουν παραστάσεις, συναυλίες, εκθέσεις, ομιλίες και δράσεις πάνω στο έργο του, πάνω σε αυτή τη μεγάλη στιγμή της πατρίδας μας.

Ανακοινώνεται το πρόγραμμα του 64ου Φεστιβάλ Φιλίππων που είναι αφιερωμένο στον Διονύσιο Σολωμό

Ανακοινώνεται το πρόγραμμα του 64ου Φεστιβάλ Φιλίππων που είναι αφιερωμένο στον Διονύσιο Σολωμό
Ανακοινώνεται το πρόγραμμα του 64ου Φεστιβάλ Φιλίππων που είναι αφιερωμένο στον Διονύσιο Σολωμό

Θα τρέξουμε στα γνωστά στέκια, που τόσο επιτυχημένα μας έχει συστήσει το Φεστιβάλ – και με μεγάλη μας χαρά βλέπουμε να αξιοποιούνται και από άλλους θεσμούς της πόλης, και αυτό είναι μεγάλο κέρδος – αλλά θα προτείνουμε και νέους, απρόβλεπτους χώρους, που το Φεστιβάλ έχει τον τρόπο του να ανακαλύπτει και να αναδεικνύει.

Με τη σύμπραξη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Πανεπιστημίου του Παλέρμο (Universita degli Studi di Palermo) θα γίνουν αναγνώσεις του έργου του Σολωμού από τις καθηγήτριες Κατερίνα Τικτοπούλου και Maria Rosa Caracausi, σε συνεργασία με σπουδαστές, μεταπτυχιακούς φοιτητές και ηθοποιούς, όπου μεταξύ άλλων θα παρουσιαστούν τα τρία στάδια επεξεργασίας της «Γυναίκας της Ζάκυθος» από τη Λυδία Φωτοπούλου και τον Δημήτρη Ναζίρη υπό την καθοδήγηση της Γλυκερίας Καλαϊτζή. Στις αναγνώσεις αυτές θα προστεθούν οι ομιλίες των συγγραφέων και μελετητών του Σολωμού, Παντελή Μπουκάλα και Διονύση Καψάλη.

Οι θεατρικές ομάδες της Γεωργίας Μαυραγάνη, της Έλενας Μαυρίδου και της Αμερικανίδας Laura Tesman, θα παρουσιάσουν αντίστοιχα τον Διάλογο, τον Λάμπρο και τον Ύμνο στην Ελευθερία μεταφρασμένο στα αγγλικά όπου συνοδευτικά, σε μορφή ντοκιμαντέρ, Ελληνοαμερικανοί μετανάστες απαγγέλλουν και τραγουδούν τον Εθνικό μας Ύμνο.

Οι συγγραφείς Άκης Δήμου, Γλυκερία Μπασδέκη και Χάρης Μιχαλόπουλος, μετά από παραγγελία του Φεστιβάλ, γράφουν τρεις θεατρικούς μονολόγους (με θέμα τον Σολωμό) για να παρουσιαστούν από τους ηθοποιούς Δέσποινα Παπάζογλου, Μάρω Παπαδοπούλου, Άρη Νινίκα και τον μικρό Φώτιο Ευαγγελίδη, ενώ ο σκιτσογράφος Δημήτρης Χαντζόπουλος σχεδίασε ψηφιακά, ειδικά για το Φεστιβάλ Φιλίππων, το πορτραίτο του Διονυσίου Σολωμού ως την κεντρική αφίσα της φετινής διοργάνωσης. Επίσης, η θεατρική ομάδα Κουίντα (Παύλος Σταυρόπουλος και Ναταλία-Άννα Βασιλέκα) παρουσιάζουν τον Κρητικό, ο ποιητής και performer Κωνσταντίνος Παπαχαράλαμπος συνομιλεί με τον Πόρφυρα, ο συνθέτης Νίκος Ξυδάκης «ξαναδιαβάζει» – με δικές του μελωδίες – ποιήματα του Διονυσίου Σολωμού σε μια συναυλία με τίτλο Διονύσιος Σολωμός –Ένα μουσικό ποιητικό σχεδίασμα, η ερμηνεύτρια Νιόβη Κλαυδιανού με τον συνθέτη Σπύρο Σουλαδάκη, ετοιμάζουν μια μουσική παράσταση σε ποίηση του Σολωμού και η ομάδα χορού «Πρόσχημα» της Μαρίας Κολιοπούλου δημιουργεί μια παράσταση για ζητήματα ταυτότητας και ελευθερίας.

Επίσης, φέτος – λόγω του «καιρού» και της δυσκολίας – ξεκινήσαμε νωρίς, με δοκιμές και ασκήσεις. Bρεθήκαμε στο 1ο Δημοτικό Σχολείο, στην Καβάλα, στη χερσόνησο της Παναγίας, σε ένα κτίριο κλειστό, βουβό τα τελευταία χρόνια, το ανοίξαμε, καθίσαμε στα θρανία του και στο προαύλιό του, καλέσαμε και τους μαθητές του 7ου Δημοτικού Σχολείου, μαθητές κι εμείς μαζί τους, διαβάσαμε προσεκτικά και προσπαθήσαμε να απαγγείλουμε από στήθους τους πρώτους στίχους, τα νεανικά γυμνάσματα, μελετήσαμε τα ποιήματα «της ετοιμασίας» του μεγάλου του έργου για να καταλήξουμε στον «Ύμνο εις την Ελευθερίαν», στις 158 στροφές του. Αυτή μας η εργασία κινηματογραφήθηκε από τον Γιάννη Καραπιπερίδη και θα προβληθεί στο μεγάλο αφιέρωμα του Φεστιβάλ στον Διονύσιο Σολωμό.

Και φυσικά στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων, τον ιστορικό πυρήνα του Φεστιβάλ, θα υποδεχθούμε τις μεγάλες παραστάσεις αρχαίου δράματος του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, παραγωγές του Εθνικού, του ΚΘΒΕ, του ελεύθερου θεάτρου αλλά και του νέου θεσμού του Υπουργείου Πολιτισμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός».

Θοδωρής Γκόνης

Καλλιτεχνικός Διευθυντής Φεστιβάλ Φιλίππων

ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

3 ΙΟΥΛΙΟΥ

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

ΙΠΠΕΙΣ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ

Το Εθνικό Θέατρο «ανοίγει» το φετινό Φεστιβάλ με τους «Ιππείς», μια κωμική πολιτική αλληγορία του Αριστοφάνη με στόχο τον γνωστό δημαγωγό της εποχής, Κλέωνα, που μετά τον θάνατο του Περικλή απέκτησε ισχυρή θέση στη δημόσια ζωή του τόπου. Εδώ παρουσιάζεται ως ο καινούργιος ευνοούμενος επιστάτης του Δήμου -του προσωποποιημένου λαού της Αθήνας- με το όνομα Παφλαγόνας. Οι παλαιότεροι δούλοι του Δήμου, Δημοσθένης και Νικίας που υποφέρουν από την κακομεταχείριση του βάρβαρου Παφλαγόνα, βρίσκουν τον αντικαταστάτη του στο πρόσωπο ενός περαστικού αλλαντοπώλη. Υπό την σκηνοθετική καθοδήγηση του Κωνσταντίνου Ρήγου πρωταγωνιστούν ο Πάνος Μουζουράκης, ο Λαέρτης Μαλκότσης, ο Κώστας Κόκλας και ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης.

[Θεατρική παράσταση]

10 ΙΟΥΛΙΟΥ

ΑΛΚΗΣΤΙΣ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗ

ΞΑΝΑ ΜΑΖΙ

Η Άλκηστις Πρωτοψάλτη, η τόσο ξεχωριστή ερμηνεύτρια, επιστρέφει στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων για να μας βρει όλους  Ξανά Μαζί! Μετά τις Livestreaming συναυλίες που πραγματοποίησε τον χειμώνα που πέρασε, η αγαπημένη τραγουδίστρια βρίσκεται και πάλι κοντά στο κοινό της, μαζί με τους ταλαντούχους μουσικούς της, για μία συναυλία που θα μείνει αξέχαστη. Ένα πρόγραμμα γεμάτο με τα διαχρονικά της τραγούδια, που θα ηχήσουν δυνατά και θα μας παρασύρουν σε μία μοναδική καλοκαιρινή βραδιά που θα μοιάζει με γιορτή!

[Συναυλία]

17 & 18 ΙΟΥΛΙΟΥ

ARS AETERNA – ΔΗΠΕΘΕ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

ΒΑΚΧΕΣ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ

Η Νικαίτη Κοντούρη σκηνοθετεί, σε μετάφραση Γιώργου Χειμωνά, την πάντα ανοιχτή σε νέες προσεγγίσεις και αναγνώσεις, ανεξάντλητη τραγωδία του Ευριπίδη, τη μοναδική σωζόμενη με τον θεό Διόνυσο ως πρόσωπο της πλοκής, να τιμωρεί ανελέητα όσους αντιστέκονται στη δύναμη της φύσης και τη μεταμορφωτική εμπειρία της ένθεης μέθης. Στην παράσταση συμμετέχει ένα εκλεκτό σύνολο ηθοποιών, μεταξύ των οποίων ο Άκης Σακελλαρίου, ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος και η Ιωάννα Παππά στο ρόλο του μάντη Τειρεσία.

[Θεατρική παράσταση]

20 & 21 ΙΟΥΛΙΟΥ

ΘΕΑΤΡΟ ΠΟΡΕΙΑ – ΔΗΠΕΘΕ ΚΡΗΤΗΣ

ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ ΤΟΥ ΑΙΣΧΥΛΟΥ

Στην συνταρακτική αυτή τραγωδία, ο Αισχύλος πραγματεύεται την αντίσταση του αλυσοδεμένου στον Καύκασο Προμηθέα, διαχρονικού συμβόλου αντίστασης απέναντι στην εξουσία, να υποκύψει στο θέλημα του «ανελέητου» Διός. Ο Προμηθέας Δεσμώτης παρουσιάζεται στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων σε μετάφραση Γιώργου Μπλάνα και σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, με ένα δυνατό επιτελείο πρωταγωνιστών και τον Γιάννη Στάνκογλου στον ρόλο του Προμηθέα.

[Θεατρική παράσταση]

24 ΙΟΥΛΙΟΥ

ΚΘΒΕ

ΕΛΕΝΗ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ

Η φετινή παράσταση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, που καταδεικνύει τη ματαιότητα του πολέμου, αφού τόσο για τους νικητές όσο και για τους νικημένους οι συνέπειές του διαχρονικά είναι εξίσου ολέθριες, θα παρουσιαστεί στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων σε μετάφραση Παντελή Μπουκάλα και σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου. Στον ρόλο της Ελένης η Έμιλυ Κολιανδρή και του Μενέλαου ο Θέμης Πάνου.

[Θεατρική παράσταση]

31 ΙΟΥΛΙΟΥ & 1 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΤΕΧΝΗΧΩΡΟΣ

ΟΡΕΣΤΗΣ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ

Ο Γιάννης Κακλέας στην πρώτη του σκηνοθεσία αρχαίας ελληνικής τραγωδίας καταπιάνεται με τον Ορέστη του Ευριπίδη, σε μετάφραση του Γιώργου Χειμωνά. Ένα έργο γεμάτο σφοδρές συγκρούσεις, ανατροπές, απολογίες και έντονο πολιτικό προβληματισμό. Ένα έργο που δεν σταματά να θέτει συνεχώς ερωτήματα για τις σχέσεις των γενεών και των φύλων, της κοινωνικής συνοχής και της επιβίωσης των νέων σ’ έναν κόσμο που καθορίζεται από παράγοντες έξω από τους ίδιους. Στον ομώνυμο ρόλο ο ‘Αρης Σερβετάλης.

[Θεατρική παράσταση]

4 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΟΜΑΔΑ ΣΗΜΕΙΟ ΜΗΔΕΝ

ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΜΕ ΔΗΠΕΘΕ ΚΑΒΑΛΑΣ

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΤΟΥ ΣΟΦΟΚΛΗ

Η Ομάδα Σημείο Μηδέν σε συνδιοργάνωση με το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, παρουσιάζουν στο πλαίσιο του φετινού Φεστιβάλ Φιλίππων, την Αντιγόνη του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου. Η παράσταση είναι αποτέλεσμα πολύμηνου εργαστηρίου πάνω στην αρχαία Τραγωδία, που ξεκίνησε τον Οκτώβρη του 2018. Για τις ανάγκες της ερευνητικής διαδικασίας και της παράστασης δημιουργήθηκε νέα μετάφραση από τον Δημήτρη Δημητριάδη.

[Θεατρική παράσταση]

7 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

ΦΟΙΝΙΣΣΕΣ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ

Ο Ευριπίδης στις Φοίνισσες συνθέτει ένα πολυπρόσωπο οικογενειακό και πολιτικό δράμα για την αδελφοκτόνα μάχη Ετεοκλή και Πολυνείκη, στρέφοντας παράλληλα το ενδιαφέρον των θεατών σε αξίες όπως η δικαιοσύνη, η ισότητα και η ισοτιμία.

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει τις Φοίνισσες σε μια σύγχρονη σκηνοθεσία του Γιάννη Μόσχου, που καταθέτει τη δική του παραστασιακή εκδοχή του έργου και επιχειρεί να αναδείξει τις μεθοδεύσεις που οδηγούν τους λαούς σε καταστροφικές διχόνοιες και εμφύλιες διαμάχες. Στην παράσταση συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, ο Αλέξανδρος Μυλωνάς, ο Αργύρης Ξάφης, ο Γιώργος Γλάστρας, ο Θάνος Τοκάκης και ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης στον ρόλο του Κρέοντα.

[Θεατρική παράσταση]

11 & 12 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΘΕΑΤΡΟΧΩΡΟΣ

ΟΘΕΛΛΟΣ ΤΟΥ WILLIAM SHAKESPEARE

Ένα από τα σπουδαιότερα έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου, το αξεπέραστο ερωτικό δράμα του William Shakespeare σκηνοθετούν ο Αιμίλιος Χειλάκης και ο Μανώλης Δούνιας με τον Γιάννη Μπέζο στον ομώνυμο ρόλο. Το εξαιρετικά δημοφιλές έργο θα παρουσιαστεί σε μετάφραση του Διονύση Καψάλη και με πρωτότυπη μουσική του Δημήτρη Καμαρωτού.

[Θεατρική παράσταση]

20 & 21 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ

ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ Η ΕΝ ΤΑΥΡΟΙΣ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ

Τί σημαίνει να είσαι εξόριστος και ξένος; Πώς ξεφεύγει ο άνθρωπος από το παρελθόν και τη μοίρα του; Μέσα στα συντρίμμια του Πελοποννησιακού Πολέμου, σε μια περίοδο κρίσης – που θυμίζει, με έναν τρόπο, τη σημερινή – ο Ευριπίδης γράφει την Ιφιγένεια η εν Ταύροις, εξυμνώντας το μεγαλείο της αδερφικής αγάπης και τις μεγάλες αξίες που βλέπει να χάνονται. Την παράσταση σκηνοθετεί ο Γιώργος Νανούρης, ο οποίος συνεργάζεται και πάλι με την Λένα Παπαληγούρα, τον Μιχάλη Σαράντη, αλλά και με τη Χάρις Αλεξίου που συμμετέχει για πρώτη φορά σε παράσταση αρχαίου δράματος.

[Θεατρική παράσταση]

28 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΑΘΗΝΑΪΚΑ ΘΕΑΤΡΑ

Ο ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ ΤΟΥ ANTOINE DE SAINTEXUPERY

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Αδάμης, φτιάχνει μια παράσταση για τα παιδιά με χιούμορ κι ευαισθησία και θυμίζει σε όλους μας όσα έχουμε κρυμμένα στην ψυχή μας από τότε που ήμασταν κι εμείς παιδιά. Ο Μικρός Πρίγκιπας, που ζει σε έναν μικρό πλανήτη μαζί με τρία ηφαίστεια και ένα τριαντάφυλλο νοιώθει μόνος και ξεκινά ένα ταξίδι μαγικό για να βρει φίλους… Ο Θανάσης Τσαλταμπάσης, που χρόνια ονειρεύεται τον ρόλο, μοιράζεται με τα παιδιά μια ιστορία για την φιλία, την αγάπη, και την αλήθεια.

[Παιδική παράσταση]

30 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΘΕΣΣΑΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

Σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λάρισσας

ΤΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΦΛΟΥΡΑΚΗ

Η παράσταση διαπραγματεύεται το ερώτημα «τι θα σώζαμε σήμερα σε περίοδο κινδύνου». Έμπνευση στάθηκε η επιχείρηση Απόκρυψης των αρχαιοτήτων όλων των Μουσείων της χώρας το 1940. Η παράσταση, σε σκηνοθεσία Κυριακής Σπανού, συνδυάζει το αφηγηματικό στοιχείο από ντοκουμέντα της εποχής της Απόκρυψης, με τη μυθοπλασία: εικόνες ενός σύγχρονου κόσμου σε περίοδο αποσύνθεσης, φθοράς, εικόνες ανθρώπων χαμένων στην άγνοια και την εικονική πραγματικότητα, ανθρώπων που ερμηνεύουν τη ζωή με όρους NETFLIX. Πρόκειται για σύγχρονα, αντι-ηρωικά πρόσωπα που μπαίνουν στην ορχήστρα του Αρχαίου Θεάτρου και αυτή η τολμηρή και ριψοκίνδυνη επιλογή, ίσως ανοίγει έναν δρόμο για τη διερεύνηση της σχέσης μας με την αρχαιότητα. Τι είναι τα αγάλματα για τα αγόρια των γυμναστηρίων, για τις καθαρίστριες των μουσείων, για τα παιδιά των κλαμπ και των μπαρ της παραλίας, για όλα τα πρόσωπα που περπατούν σήμερα μπροστά από τα μνημεία και τα αρχαία θέατρα; Αυτός ο ανοίκειος συνδυασμός ντοκουμέντου, χιούμορ, λαϊκής κουλτούρας, επιστημονικής φαντασίας μέσα στο χώρο του Αρχαίου Θεάτρου είναι μια τολμηρή και ερευνητική καλλιτεχνική παρέμβαση, στην ανίχνευση της δικής μας σχέσης με τον πολιτισμό του τόπου μας.

[Θεατρική παράσταση]

1 & 2 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ

ΟΛΗ Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΝΑΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΘΕΑΤΡΟΥ ΑΛΚΗ

ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ ΕΡΕΙΠΙΑ ΤΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΩΝ

Μια περιπλάνηση στο κείμενο του Διονυσίου Σολωμού, ένα μουσικό έργο στο Ανάμεσα του τραγουδιού και της κενής σιωπής, σε σκηνοθεσία Ρηνιώς Κυριαζή.

«Tο ποιητικό σώμα του Σολωμού φανερώνεται να θέλει και να μπορεί να αποφύγει τη συντριβή με την οδύνη των λέξεών του που δεν δύνανται να υποστηρίξουν τον εαυτό τους, ριγμένες στο Ανάμεσα, και μένοντας εκεί ακροβατώντας, εναλλάσσοντας την παρουσία τους με απουσία και την απουσία τους με παρουσία. Ο Σολωμός δεν έχει λέξεις «ουράνια δωρεά», κι ούτε λαό να τις απλώσει τυλιγμένες στο τραγούδι. Έχει σπαράγματα λέξεων, και ένα έργο επικινδυνότατο, το οποίο επιτελεί στο Ανάμεσα του τραγουδιού και της κενής σιωπής» (Στέφανος Ροζάνης).

[Θεατρική παράσταση]

4 & 5 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ

ΟΛΗ Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΝΑΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΛΑΪΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ «ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ»

ΤΡΕΙΣ ΠΟΙΗΤΕΣ ΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΟΥ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ. ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ, ΤΑΣΟΣ ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ ΚΑΙ ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ

Ένα πρόγραμμα από την Ανεξάρτητη Λαϊκή Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης» με τραγούδια του Θεοδωράκη σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου, Τάσου Λειβαδίτη και Μανόλη Αναγνωστάκη. Τραγούδια αντίστασης, εξέγερσης, τραγούδια μελωδικά, λυρικά, ερωτικά, τραγούδια για μιαν άνοιξη που δεν ήρθε ποτέ αλλά και για τις «χρυσές πολιτείες που ξανοίγονται μπρος μας λουσμένες στην αλήθεια και στο αίθριο το φως». Τρεις ποιητές και ένας συνθέτης. Ασυμβίβαστοι ποιητές, αγωνιστές, μαχητές της Ελευθερίας. Τα τραγούδια της συναυλίας θα ερμηνεύσουν ο Δημήτρης Μπάσης, η Ρίτα Αντωνοπούλου, η Σαββέρια Μαργιολά και ο Παναγιώτης Πετράκης που συμμετέχει με τον διπλό ρόλο του ερμηνευτή και ηθοποιού.

[Συναυλία]

ΦΡΟΥΡΙΟ ΚΑΒΑΛΑΣ

22 ΙΟΥΛΙΟΥ

ΜΥΘΩΔΙΑ – PEOPLE ENTERTAINMENT GROUP

ΜΗΔΕΙΑ ΤΟΥ ΜΠΟΣΤ

Η παράσταση φιλοδοξεί, με την σύγχρονη ματιά που χαρακτηρίζει τους ανθρώπους του, να μεταδώσει τον σπουδαίο σατιρικό λόγο του Μποστ που ασχολήθηκε με τόσο χιούμορ και ευαισθησία με τα πάθη και τα λάθη της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας. Με την μοναδικότητα της γραφής του, ο Μποστ μετατρέπει την τραγική ηρωίδα του Ευριπίδη σε μια -μέχρι δακρύων από τα γέλια- κωμικοτραγική φιγούρα και παράλληλα, με αριστοφανικές μεταφορές και συνεχείς παρερμηνείες, καυτηριάζει τη νεοελληνική πραγματικότητα. Στον κεντρικό ρόλο της παιδοκτόνου μάνας, ο χαρισματικός Μάκης Παπαδημητρίου, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Νικορέστη Χανιωτάκη.

[Θεατρική παράσταση]

25 ΙΟΥΛΙΟΥ

ΔΗΠΕΘΕ ΚΟΖΑΝΗΣ

ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΕΡΙΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ BERNARD SLADE

Η Έιμι και ο Μάικλ στην 15η επέτειο γάμου τους, παίρνουν διαζύγιο. Με έναν έρωτα που πάλιωσε στις βαλίτσες τους και με την ψεύτικη υπόσχεση που δίνουμε όλοι «θα παραμείνουμε φίλοι», χωρίζουν τους δρόμους τους και προσπαθούν να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων, για τους ίδιους και για τα τρία παιδιά τους. Μπορούν όμως δύο άνθρωποι που ερωτεύτηκαν, αγαπήθηκαν, παντρεύτηκαν και μοιράστηκαν μαζί μια ζωή να παραμείνουν φίλοι μετά το διαζύγιό τους; 10 χρόνια μετά θα επανεξετάσουν το ερώτημα για να συμφωνήσουν ότι «εκτιμάς κάτι μόνο όταν το χάνεις». Στην παράσταση του καλλιτεχνικού διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης, Βασίλη Μυριανθόπουλου, πρωταγωνιστούν ο Θύμιος Κούκιος και η Μαριάννα Τουμασάτου.

[Θεατρική παράσταση]

29 ΙΟΥΛΙΟΥ

GOO THEATER COMPANY

ΑΡΙΣΤΟΣ

Η βραβευμένη παράσταση του Γιώργου Παπαγεωργίου, βασισμένη στο μυθιστόρημα του Θωμά Κοροβίνη Ο Γύρος του Θανάτου, με κεντρικό θέμα τη ζωή του Αριστείδη Παγκρατίδη, του φερόμενου ως «Δράκου του Σέιχ Σου», έρχεται στην Καβάλα. Εννέα χαρακτήρες που συνδέονται με τον Αριστείδη Παγκρατίδη, μέσα από τις χειμαρρώδεις, υποβλητικές εξομολογήσεις τους, μιλώντας διαφορετικές γλώσσες, ανάλογα με τα βιώματα, τον χαρακτήρα και τον ρόλο τους, συνθέτουν το προφίλ του Αρίστου. Ο φίλος από την Τούμπα, η παραδουλεύτρα γειτόνισσα της μάνας του, ένας αχθοφόρος του λιμανιού, ο παρακρατικός δοσίλογος περιπτεράς, ένας χωροφύλακας δημοκρατικών φρονημάτων, ένας συντηρητικός αστός της παραλίας, το αφεντικό του σε ένα λαϊκό πανηγύρι, η τραβεστί Λολό και μία λαϊκή τραγουδίστρια – οι δύο έρωτες του, ερμηνευμένοι επί σκηνής από τους Γιάννη Λεάκο, Ιωάννη Αθανασόπουλο και Φιλαρέτη Κομνηνού.

[Θεατρική παράσταση]

19 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΟΛΗ Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΝΑΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΡΟΛΟΥ ΚΟΥΝ

ΑΠΟ ΤΗΣ ΑΡΤΑΣ ΤΟ ΓΙΟΦΥΡΙ

Η παράσταση ξεκινά από την ανθρωποθυσία στην αρχαϊκή εποχή αλλά και τη θυσία της Ιφιγένειας και της Άλκηστης προτού μας οδηγήσει σε αυτή την «άγρια» εκδοχή του μύθου: τη βίαιη θυσία της γυναίκας του Πρωτομάστορα στην παραλογή του Γιοφυριού. Της γυναίκας που με δόλο παγιδεύεται και ακούσια θυσιάζεται προκειμένου να στεριώσει το έργο του «πρωτομάστορα» – άνδρα: να χτιστεί επιτέλους το «καταραμένο» γεφύρι και να έρθει η πρόοδος για όλους. Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να φωτίσει κανείς σήμερα σε αυτό τον μύθο της νεότερης ιστορίας, τον τρόπο με τον οποίο «θεμελιώνεται» η θέση της γυναίκας στην κοινωνία και προβάλλεται η άδικη, πλην αναπόφευκτη θυσία της για το γενικό καλό. Στην παράσταση που σκηνοθετεί η καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης, Μαριάννα Κάλμπαρη, συμμετέχουν η Κατερίνα Λυπηρίδου, Χριστίνα Σουγιουλτζή, Βασίλης Μαυρογεωργίου.

[Θεατρική παράσταση]

25 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΕΧΝΗΣ «ARS AETERNA»

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΤΟΥ ΣΟΦΟΚΛΗ

Η Αντιγόνη του Σοφοκλή, ένα από τα κορυφαία κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας και μια παράσταση που γνώρισε μεγάλη επιτυχία από την εταιρεία τέχνης «Ars Aeterna», παρουσιάζεται σε επανάληψη και νέα επεξεργασία από τον σκηνοθέτη Θέμη Μουμουλίδη με τη συνεργασία του Μάνου Καρατζογιάννη. Σε αυτή την εκδοχή τους ρόλους της Αντιγόνης και του Κρέοντα ερμηνεύουν η Χριστίνα Φαμέλη Χειλά και ο Θανάσης Παπαγεωργίου.

[Θεατρική παράσταση]

3 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ

ΟΛΗ Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΝΑΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΜΙΚΡΟΣ ΒΟΡΡΑΣ

ΙΛΙΑΔΑ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ

Ο «Μικρός Βορράς» σε συνεργασία με τους «The Prefabricated Quartet», μια από τις πιο γνωστές μπάντες της Θεσσαλονίκης παρουσιάζει σε 70΄ όλη την «Ιλιάδα» του Ομήρου σε σκηνοθεσία Τάσου Ράτζου. Μια παράσταση για νέους, εφήβους, εκπαιδευτικούς και όσους θέλουν να δουν την Ομηρική Μάχη με μια σύγχρονη, μουσική, αφηγηματική οπτική. Ένα έργο που μας αποκαλύπτει το σήμερα, που ο άνθρωπος περισσότερο είναι θύμα μιας διαχείρισης πάρα διαχειρίζεται τις ανάγκες του. Ακούγοντας ξανά λοιπόν αυτό το κείμενο και ακουμπώντας στη «μεγάλη μνήμη» να ορίσουμε εκ νέου τον άνθρωπο, τον νέο του σήμερα.

[Εφηβική παράσταση]

ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ – ΥΜΝΟΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΝ

9 ΙΟΥΛΙΟΥ

7ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΠΟΥΚΑΛΑΣ

Ο ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ ΚΑΙ Η ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ

Ο Σολωμός του Υμνου εις την Ελευθερία, ο Κολοκοτρώνης του δημοτικού τραγουδιού για την άλωση της Τριπολιτσάς και ο Κολοκοτρώνης των Απομνημονευμάτων ερμηνεύουν με τον ίδιο τρόπο το «πελέκημα» των εχθρών τον «σκληρόψυχο τον τρόπο του πολέμου»: με τη μνήμη των νεκρών Ελλήνων.

Στη Διήγησιν συμβάντων της ελληνικής φυλής που υπαγόρευσε στον Τερτσέτη ο Γέρος του Μοριά «επαρηγορήθηκε και διά τον σκοτωμόν των Τούρκων», ενθυμούμενος «πόσοι από το σόγι του και από το έθνος του εκρεμάσθησαν».

Στο δημοτικό, ο Κολοκοτρώνης απαντά στον Κεχαγιά, υπαρχηγό του Χουρσίτ πασά που για να υποτάξει της επανάσταση είχε μακελέψει τη Βοστίτσα:  «Τι φλυαρείς παλαιό-Τουρκε, τι λες παλαιομουρτάτη; / Ισνάφι έκαμες εσύ εις την πικρήν Βοστίτσαν, / όπ’ έσφαξες τ’ αδέρφια μας και όλους τους δικούς μας;» 

Στον Υμνο, στις στροφές που συγγενεύουν με την ομηρική Νέκυια, την εντολή της θανάσιμης εκδίκησης και του θανάτου είναι σαν να τη δίνει η «εντάφια συντροφιά», «ίσκιοι / αναρίθμητοι γυμνοί, / κόρες, γέροντες, νεανίσκοι, / βρέφη ακόμη εις το βυζί», «όσοι είν’ άδικα σφαγμένοι / από τούρκικην οργή». «Πόσον προσφυής είναι ο τρόπος, με τον οποίον ο ποιητής επιχειρίζεται να δικαιολογήση την τόσην σφαγήν εκείνης της τρομερής ημέρας!» γράφει ο Σπυρίδων Τρικούπης. «Υποθέτει ότι αναρίθμητοι ίσκιοι των αδικοφονευμένων Ελλήνων αναίβαιναν από τα σπλάγχνα εις το πρόσωπον της γης, οι οποίοι χορεύοντες μέσ’ τα πηκτά αίματα, βρυχίζοντες βραχνά, και μανίζοντες εις το πλάγι των Ελλήνων έγγιζαν τα στήθη των πολεμιστών· αυτό το έγγισμα έδιωχνεν από την ελληνικήν καρδίαν κάθε αίσθημα λύπης».

[Ομιλία]

19 ΙΟΥΛΙΟΥ

ΠΑΡΑΛΙΑ ΤΕΛΩΝΕΙΟΥ (δίπλα από τον λιμενοβραχίονα)

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ –KOUINTA THEATER PRODUCTIONS

ΠΑΥΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ – ΝΑΤΑΛΙΑ ΑΝΝΑ ΒΑΣΙΛΕΚΑ

Ο ΚΡΗΤΙΚΟΣ ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ

Η θεατρική ομάδα KOUINTA THEATER PRODUCTIONS ερευνά και διεισδύει στα βαθιά νοήματα του εμβληματικού ποιήματος Ο Κρητικός του Διονυσίου Σολωμού. Η μελέτη οδήγησε στη δημιουργία ταινίας, όπου το αφηγηματικό αυτό ποίημα παρουσιάζεται μέσα από μία δυναμική σύζευξη διαφορετικών τεχνών. Στο επίκεντρο η video art και η τέχνη του θεάτρου. Ένας λυρικός μονόλογος ενός ήρωα Κρητικού, με φόντο ιστορικά γεγονότα της Ελληνικής Επανάστασης. Και έννοιες εξέχουσας σημασίας για τον άνθρωπο, όπως, ο αγώνας, το όραμα για την ελευθερία, ο έρωτας, ο θάνατος, η λύτρωση που δεν έρχεται ποτέ μέσα από τις μεταφυσικές ανησυχίες του ήρωα.

[Θεατρική παράσταση]

 

26 ΙΟΥΛΙΟΥ

1o ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

ΚΑΝΕΙΣ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΤΟ ‘ΜΑΘΕ… ΤΟΥ ΧΑΡΗ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΥ

Στις 9 Φεβρουαρίου 1857 ο κόντες Διονύσιος Σολωμός έκλεισε για τελευταία φορά τα μάτια του στον μάταιο τούτο κόσμο. Αμέσως ξεκίνησε ένας λυσσώδης αγώνας για την ανεύρεση των χειρογράφων του. Χαρτιά γεμάτα μουτζούρες, πρόχειρες σημειώσεις γραμμένες ανάκατα σε ιταλικά και ελληνικά. Σπαραγμένοι στίχοι, λογαριασμοί με νούμερα, διαγραφές και διορθώσεις. Αδιάψευστοι μάρτυρες της μανίας του Σολωμού για κοπιώδη, εξαντλητική, αιματώδη επεξεργασία της αρχικής έμπνευσης με στόχο το τέλειο ποίημα.

Κάποια από τα χειρόγραφα αυτά βρέθηκαν, κάποια χάθηκαν(;) για πάντα. Είναι αλήθεια πως λίγες μόνο στιγμές μετά το ξεψύχισμα του ποιητή ο Γιακουμάκης Κάνδηλας, ο περίφημος εκείνος υπηρέτης του αλλά και μανιώδης χαρτοπαίχτης, αφαίρεσε χαρτιά από το γραφείο του Σολωμού, προσβλέποντας σε οικονομικό κέρδος από την πώλησή τους; Ή μήπως ευθύνεται ο Δημήτριος, ο αδελφός του ποιητή, για την καταστροφή τους; Τι περιείχε το πάντα κλειδωμένο συρτάρι στο γραφείο του ποιητή;

Και ποια ήταν η Μάρθα του χαμένου σχεδιαγράμματος των Ελεύθερων Πολιορκημένων που διέσωσε από μνήμης ο Πολυλάς; Ποια η σχέση της με τη μυστηριώδη «γυναίκα με το μαγνάδι» των ιταλικών πεζών του Σολωμού;

Μια γυναίκα μόνη, ένας ποιητής νεκρός, ένα σπίτι άδειο, ένας μονόλογος οριστικά και αμετάκλητα… αποσπασματικός. Ερμηνεύει η Δέσποινα Παπάζογλου.

[Αναλόγιο]

28 ΙΟΥΛΙΟΥ

7ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ – SPLEEN THEATER

ΥΜΝΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ

Το πνεύμα της Ελευθερίας έχει καταρρακωθεί. Καταδικασμένο να κουβαλάει αιώνες ανθρώπινου πόνου, περιμένει. Θα εμφανιστεί μόνο όταν καλεστεί.

Τα χρόνια της καταπίεσης, της υποδούλωσης και της εξαθλίωσης έχουν αφήσει τα σημάδια τους. Κανένας δεν μπορεί να βρει δύναμη να την καλέσει. Τι κάνουμε σε τέτοιους καιρούς; Τη λησμονούμε; Ξεχνάμε ότι μέσα μας παραμένει ζωντανή; Τότε, 200 χρόνια πριν, η φλόγα της Ελευθερίας αναζωπυρώθηκε στην καρδιά και το νου των Ελλήνων. Σήμερα, ο αφηγητής μας, ένας άνθρωπος που εκπροσωπεί όλα τα “κλαδιά” του δέντρου της δημοκρατίας, ταξιδεύει από τη Νέα Υόρκη το 2021 στην Ελλάδα του 1821, για να θυμηθεί. Για να την καλέσει. Για να αφηγηθεί την ιστορία της. Να θυμηθεί τις θυσίες που πρέπει να γίνουν για τη λευτεριά και τη δημοκρατία. Μα όταν η φλόγα ανάψει, η Ελευθερία δεν θα τον αφήσει απλά να αφηγηθεί την ιστόρία της. Θα τον υποχρεώσει να τη ζήσει. Σε μια στιγμή της ιστορίας που η αμερικανική δημοκρατία φαίνεται πιο εύθραυστη από ποτέ άλλοτε στην πρόσφατη μνήμη, σε μια εποχή που οι δημοκρατίες σε όλο τον κόσμο απειλούνται από την πόλωση, τις εκστρατείες παραπληροφόρησης και τη διάρρηξη των ιστών, o Ύμνος στην Ελευθερία του Σολωμού μας μιλά σήμερα τόσο ξεκάθαρα όσο και όταν γράφτηκε. Ανακαλεί διδάγματα που όλες οι δημοκρατίες ανά τον κόσμο οφείλουν να θυμούνται και να κάνουν πράξη. Όταν πάρει φωτιά το μυαλό, η καρδιά της λευτεριάς που χτυπά δε μπορεί να σβήσει. Η παράσταση που σκηνοθετεί η Laura Tesman, περιέχει ζωντανές μαρτυρίες Ελλήνων μεταναστών και ομογενών που ζουν στη Νέα Υόρκη και παρουσιάζεται στα αγγλικά – σε μετάφραση του Ύμνου από τον Arnold Green – και στα ελληνικά.

[Θεατρική παράσταση]

2 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΘΕΡΙΝΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ «ΖΕΦΥΡΟΣ»

ΔΗΠΕΘΕ ΚΑΒΑΛΑΣ

ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ Σ.Φ.Γ.Τ. ΚΑΒΑΛΑΣ

ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ «ΥΜΝΟΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΝ» – 158 ΣΤΡΟΦΕΣ

Το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας συμμετέχοντας στον εορτασμό για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, ετοίμασε μια παράσταση αφιερωμένη στην ποίηση του Διονυσίου Σολωμού, του Εθνικού μας ποιητή.

Οι δοκιμές και οι πρόβες μας κινηματογραφήθηκαν από τον Γιάννη Καραπιπερίδη και θα παρουσιαστούν σαν ένα είδος «ντοκιμαντέρ εργασίας», σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος είναι ένα συνοπτικό χρονολόγιο του Σολωμού που μιλάει για τη ζωή και το έργο του, διανθισμένο με κάποια από τα πρώτα ποιήματά του και αποσπάσματα από την αλληλογραφία του, ενώ το δεύτερο και κυρίως μέρος είναι ο Ύμνος εις την Ελευθερίαν, εκεί όπου μας οδήγησαν τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα που λανθάνουν στις 158 στροφές του, οι μαύρες μέρες της σκλαβιάς, η Άλωση της Τριπολιτσάς, η μάχη των Δερβενακίων, η πολιορκία του Μεσολογγίου, τα πολεμικά επεισόδια στη θάλασσα, ο απαγχονισμός του Πατριάρχη και τέλος οι εκκλήσεις σε Έλληνες και Ευρωπαίους για το αίσιο τέλος της Επανάστασης του ’21.

Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης

Συμμετέχουν οι ηθοποιοί: Άρης Νινίκας, Δέσποινα Παπάζογλου, Στεφανία Χονδράκη

και ο μικρός Φώτιος Ευαγγελίδης

Μουσικοί επί σκηνής: Δημήτρης Κυραναστάσης, Στέφανος Παρασκευάς

Συμμετέχουν οι μαθητές του 7ου Δημοτικού Σχολείου Καβάλας: Κλεονίκη Βαμβακίδου, Ελπίδα Ευαγγελίδου, Ειρήνη Καζαντζίδου, Κωνσταντίνος Κογκαλίδης, Ελένη Κογκαλίδου, Ηλιάννα Παρδαλίδου, Μελίνα Ρετζέπη, Χάρης Τσίκληρας

[Προβολή]

5 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΚΑΜΑΡΕΣ (παρ. Κων/νου Ποιητού 12)

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ

Ο ΠΟΡΦΥΡΑΣ ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ

…Γελάς κι εσύ στα λούλουδα, χάσμα του βράχου μαύρο…

Μια συνομιλία με τον Πόρφυρα του Διονυσίου Σολωμού. Επιλεγμένα αποσπάσματα του ποιήματος εξετάζονται για τη σχέση τους με τις δυνάμεις της φύσης και μεταμορφώνονται στη σκηνή μέσω της performance. Η θνητή φύση του ανθρώπου απέναντι στη ζωντάνια, τις μυρωδιές αλλά και τους κινδύνους της φύσης. Η γλώσσα ως έκφραση της δημιουργίας και της ουτοπίας αλλά και του θανάτου και της καταστροφής. Η γλώσσα ως προπαρασκευή ενός εναλλακτικού μέλλοντος όπου η τεχνολογία ανατρέπει τη θνητότητα, διεκδικώντας μια διαφορετική ισορροπία μεταξύ φύσης και ανθρώπου. Ο Πόρφυρας του Διονυσίου Σολωμού σε διάλογο με κείμενα του Κωνσταντίνου Παπαχαράλαμπου, σε μια performance που εξερευνά τη σχέση της γλώσσας με τη φύση.

[Performance]

8 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΦΡΟΥΡΙΟ ΚΑΒΑΛΑΣ – ΚΟΙΤΩΝΑΣ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

ΕΛΕΝΑ ΜΑΥΡΙΔΟΥ

Ο ΛΑΜΠΡΟΣ ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ

Η Έλενα Μαυρίδου έχοντας πολύχρονη εμπειρία στην ενασχόληση με τον έμμετρο λόγο, το δεκαπεντασύλλαβο και το θέατρο σκιών, συνθέτει μια παράσταση εικόνων, μουσικής και λόγου. Ένα ηχητικό τοπίο που κατοικούν σκιές ενός κόσμου που βρίσκονται ακόμα μέσα μας. Ενός κόσμου που ζητάει να ενωθεί με το τώρα. Η μουσική της παράστασης αντλεί το υλικό της από τα ηχοχρώματα και τις μελωδίες της δημοτικής μουσικής του τόπου μας. Σκοποί του Αιγαίου και της Ηπειρωτικής Ελλάδας μεταπλάθονται και έρχονται στο παρόν, λαμβάνουν μια σύγχρονη χροιά με την χρήση της τεχνολογίας και του ηχητικού σχεδιασμού και δημιουργούν το ηχητικό τοπίο για να υπογραμμίσει το λόγο του Διονύσιου Σολωμού. Η Έλενα Μαυρίδου ως αφηγήτρια του ποιήματος αλλά και ενορχηστρωτής της παράστασης, στοχεύει μέσα από οπτικοακουστικά ερεθίσματα που εναλλάσσονται να δώσει «χώρο και χρόνο» στο υπέροχο ποίημα και να ζωντανέψει στη φαντασία του θεατή. Μαζί της ο σπουδαίος μουσικός και λυράρης Γιώργος Μαυρίδης.

[Θεατρική παράσταση]

9 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΚΗΠΟΙ ΟΙΚΕΙΑΣ ΜΟΧΑΜΕΝΤ ΑΛΙ

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ – ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΗΠΕΘΕ ΚΑΒΑΛΑΣ – Σ.Φ.Γ.Τ. ΚΑΒΑΛΑΣ

ΛΥΔΙΑ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ

ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΗΣ ΖΑΚΥΘΟΣ ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ

Ανάγνωση ενός έργου εν προόδω

Η ρυθμική πρόζα της Γυναίκας της Ζάκυθος είναι ένα από τα πιο σημαντικά κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας και, για πολλούς αναγνώστες, το καλύτερο έργο του Σολωμού. Ο ποιητής το δούλεψε ξανά και ξανά από το 1826 έως το τέλος του 1833 φθάνοντάς το σε προχωρημένο βαθμό επεξεργασίας αλλά χωρίς να το ολοκληρώσει. Τα ίχνη της γραφής στο χειρόγραφό του δείχνουν τη σταδιακή ανάπτυξη του κειμένου και ξαφνικά έναν ριζικό ανασχεδιασμό της σύλληψής του με μια δραστική αλλαγή που δεν προλαβαίνει να αναπτυχθεί, γιατί το έργο, τότε ακριβώς, εγκαταλείπεται.

Η Λυδία Φωτοπούλου, ο Δημήτρης Ναζίρης και ο Κυριάκος Δανιηλίδης διαβάζουν το κείμενο – σε επεξεργασία της αναπληρώτριας καθηγήτριας Νεοελληνικής Φιλολογίας του ΑΠΘ, Κατερίνας Τικτοπούλου – στη δυναμική του εξέλιξη, στην εν προόδω κίνησή του, στις ραφές του, καθιστώντας ορατά τα διαδοχικά επίπεδα της σύλληψής του καθώς και ίχνη της διαδικασίας γραφής του. Ακούγεται η αφήγηση του Ιερομόναχου, ο λόγος της Γυναίκας και η φωνή του χεριού που γράφει, του Σολωμού, καθώς στο χειρόγραφο του έργου διορθώνει, προσθέτει, ανασχεδιάζει, άλλοτε στα ιταλικά και άλλοτε στα ελληνικά κάποτε και στις δύο γλώσσες συγχρόνως. Την παράσταση σκηνοθετεί η Γλυκερία Καλαϊτζή.

[Αναλόγιο]

10 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΚΗΠΟΙ ΟΙΚΕΙΑΣ ΜΟΧΑΜΕΝΤ ΑΛΙ

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΚΑΨΑΛΗΣ

Η ΚΑΘΟΛΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΣΤΟΝ ΣΟΛΩΜΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΑΛΒΟ

[Ομιλία]

11 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΚΗΠΟΙ ΟΙΚΕΙΑΣ ΜΟΧΑΜΕΝΤ ΑΛΙ

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-UNIVERSITA DEGLI STUDI DI PALERMO – ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΜΕ ΔΗΠΕΘΕ ΚΑΒΑΛΑΣ & Σ.Φ.Γ.Τ. ΚΑΒΑΛΑΣ

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΤΙΚΤΟΠΟΥΛΟΥ – MARIA ROSA CARACAUSI

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΠΑΛΙ ΤΟΝ ΣΟΛΩΜΟ

Εθνικός ποιητής και σύμβολο εθνικό. Αλλά και ποιητής σπουδαίος, που έδεσε τον εαυτό του στην περιπέτεια της νεότερης ποίησης, της γλώσσας και της έκφρασης.

Από τα Επτάνησα και την Ιταλία με το βλέμμα στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο. Στην ησυχία του μικρού του δωματίου. Ποίηση ιταλική και ποίηση ελληνική. Ο αγώνας για την ακρίβεια της έκφρασης. Ο εσωτερικός ρυθμός. Η συνοχή μορφής και περιεχομένου. Ιταλικά προσχέδια που πλαισιώνουν τα καλύτερα ελληνικά που είχαν γραφτεί. Η φύση στην καλή της ώρα και ως απροσδόκητο. Ο έρωτας και ο θάνατος∙ ο έρωτας ως υπέρβαση του θανάτου. Ο άνθρωπος και ο Θεός. Το καλό, το κακό. Η δικαιοσύνη, εδώ και μετά. Η ελληνική επανάσταση και η πολιτική ελευθερία, αλλά και η εσωτερική. Ο άνθρωπος και το ψυχικό μεγαλείο του αλλά και η σκοτεινότατη άβυσσος της ψυχής του. Το υψηλό. Η πατρίδα, η μικρή και η μεγάλη. La Grecia (o altra cosa) και τα μεγαλύτερα ηθικά συμφέροντα για ολόκληρη την οικουμένη.

Από τις Αυτοσχέδιες Ρίμες (Rime Improvvisate) στη Γυναίκα με το μαγνάδι, από τον Ύμνο εις την Ελευθερίαν στα σχεδιάσματα για τον Ανατολικό πόλεμο, από τη φρίκη της Κόλασης και την αγαλλίαση της Παραδείσου στον Πόρφυρα, από την αγνότητα της Μοναχής στην άρτια ομορφιά και ηθική τελείωση της Φραγκίσκας Φραίζερ, από το παιγνιώδες Όνειρο στο ζόφο της Τρίχας, από την ευκολία του αυτοσχεδιασμού στη βασανιστική αναζήτηση της τελειότητας της έκφρασης.

Επιμέλεια κειμένων: Κατερίνα Τικτοπούλου, Maria Rosa Caracausi, Ελένη Πετρίδου

Σχεδιασμός: Κατερίνα Τικτοπούλου, Νίκη Κωνσταντίνου-Σγουρού, Ιφιγένεια Παπούλη

Διαβάζουν: Maria Rosa Caracausi, Νίκη Κωνσταντίνου-Σγουρού, Enrico Palumbo

Παναγιώτης Παντζαρέλας, Ιφιγένεια Παπούλη, Ελένη Πετρίδου, Κατερίνα Τικτοπούλου

[Ανάγνωση]

16 & 17 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΚΗΠΟΙ ΟΙΚΕΙΑΣ ΜΟΧΑΜΕΝΤ ΑΛΙ

ΔΗΠΕΘΕ ΚΑΒΑΛΑΣ

ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΤΗΣ ΓΛΥΚΕΡΙΑΣ ΜΠΑΣΔΕΚΗ

Περίπατος για ένα παιδί, έναν Εθνικό Ποιητή και έξι αισθήσεις

Ο Μικρός Προφήτης διασχίζει την Σολωμική ποίηση με όλες του τις αισθήσεις. Βλέπει τα τοπία, τους ανθρώπους, τις σκιές. Κοντοστέκεται στα ωραία περιβολάκια και κουνάει το μαντηλάκι του στην Ξανθούλα. Ακούει τις καμπάνες στον Λάμπρο, τ’ αστροπελέκια στον Κρητικό και το έρμο ντουφέκι του Σουλιώτη στους Ελεύθερους Πολιορκημένους. Μυρίζει την γαλάζια πεταλούδα στην λίμνη με τα άγρια κρίνα και γεύεται του λαγού το αίμα. Ο Μικρός Προφήτης έρχεται από το πριν και το μετά κάνοντας μια στάση στο τώρα. Με μια ορθάνοιχτη καρδιά, που μόνον τα παιδιά κι οι ποιητές μπορούν να έχουν, ψελλίζει με τα λόγια του Διονύσιου Σολωμού την εθνική ιστορία όλων μας. Λόγια ορατά και λόγια αόρατα, όπως οφείλουν να είναι οι προφητείες. Στον ρόλο του Ποιητή ο Άρης Νινίκας και του Μικρού Προφήτη ο μικρός Φώτιος Ευαγγελίδης.

ΑΝΘΗ/ΑΝΘΟΥΛΑ/ΜΟΝΙΚΑ ΤΟΥ ΑΚΗ ΔΗΜΟΥ

Μια νέα γυναίκα, σε μια επαρχιακή πόλη, καθρεφτίζεται στο ποτάμι της σολωμικής ποίησης. Μοναχική, στερημένη, στοιχειωμένη από τον άδοξο έρωτά της για τον φιλόλογο των σχολικών της χρόνων, η Ανθή Διαμαντούρου, ακροβατεί ανάμεσα στην πραγματικότητα και την υπέρβασή της ανασύροντας απ’ τις σκιές του ύπνου της τα πολλαπλά της πρόσωπα. Ερασιτέχνης συγγραφέας, συνεχώς αιωρούμενη μεταξύ δυο εποχών, επινοεί τον εαυτό της λέξη λέξη ξέροντας, κατά βάθος, ότι «όταν το στόμα πεινάει για φιλί καμιά λέξη δεν μπορεί να το χορτάσει». Ερμηνεύει η Μάρω Παπαδοπούλου.

Τα δύο έργα θα παρουσιαστούν ως ενιαία παράσταση σε σκηνοθεσία Θοδωρή Γκόνη.

[Θεατρική παράσταση]

18 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΦΡΟΥΡΙΟ ΚΑΒΑΛΑΣ – ΚΟΙΤΩΝΑΣ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

ΓΕΩΡΓΙΑ ΜΑΥΡΑΓΑΝΗ

ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ

Όταν η γλώσσα γεννά την επανάσταση

Η Γεωργια Μαυραγάνη σκηνοθετεί μια χορική σπουδή πάνω στο λόγο και τη δύναμή του. Τέσσερις νέοι ηθοποιοί θα αναπαραστήσουν το ιδιαίτερο αυτό πεζό κείμενο σαν ένα πλατωνικό διάλογο που εξελίσσεται στο νου του Διονύσιου Σολωμού κατά τη διάρκεια της σύνθεσης των ποιημάτων του. Είναι, θα αναρωτηθούν η γλώσσα ικανή να εμπνεύσει και να υμνήσει την ελευθερία; Αν ναι, τότε ποια πρέπει να είναι η μορφή της, η προέλευσή της; Λαϊκή, λόγια, μεικτή; Κι αυτά τα ερωτήματα του ποιητή τι αξία έχουν μπροστά στον πόλεμο; Γίνεται το αίμα να εξισωθεί με το μελάνι; Κι αν ναι πώς; Κι αυτό τι σχέση έχει με την επανάσταση;

[Θεατρική παράσταση]

22 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

7ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΒΑΛΑΣ

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

ΝΙΟΒΗ ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΥ

ΤΟ ΟΡΑΜΑ ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ: ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΕΛΟΠΟΙΟΥΝ ΔΙΟΝΥΣΙΟ ΣΟΛΩΜΟ

Ωθούμενοι από αποτυπώματα που εξυμνούν την καλλιέργεια του πνεύματος, την σχέση του ανθρώπου με τον Θεό, την εθνική ανάταση αλλά και την καθαρότητα της ψυχής ο Ηλίας Κοτζιάς, η Andriana L’AmorGian και ο Σπύρος Σουλαδάκης αναδεικνύουν τη φόρμα αλλά και το περιεχόμενο επιλεγμένων ποιημάτων του Διονυσίου Σολωμού, συνθέτοντας μουσική σύγχρονη, επίκαιρη και πολυστυλιστική, ενσωματώνοντας παραδοσιακά, τζαζ, κλασσικά και ρομαντικά στοιχεία. Η Νιόβη Κλαυδιανού με τη συνοδεία του πιανίστα Σπύρου Σουλαδάκη επενδύει λυρικά τη φωνή του ποιητή αποκαλύπτοντας τους οραματισμούς του και προάγοντας το πνεύμα του.

[Μουσική παράσταση]

23 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΦΡΟΥΡΙΟ ΚΑΒΑΛΑΣ

ΤΕΧΝΟΤΡΟΠΟΝ – ARTWAY

ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ

ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ – ΕΝΑ ΜΟΥΣΙΚΟ ΠΟΙΗΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΑ

«Tα σχεδιάσματα και τα τραγούδια αυτά γράφτηκαν αρκετά χρόνια πριν.

Αρχικά προορίζονταν για ιδιωτική χρήση, δισκογραφήθηκαν όμως τελικά το 1990 με τον τίτλο «Πρoς τόν Κύριο Γεώργιο Δε Ρώσση». Ήταν η ημερολογιακή καταγραφή μιας προσωπικής, μοναχικής, μελωδικής ανάγνωσης ποιημάτων του Διονυσίου Σολωμού. Από τα πρώιμα ποιήματα του, έως αποσπάσματα από τον Εθνικό Ύμνο και τα σπαράγματα από τους Ελεύθερους Πολιορκημένους …» λέει χαρακτηριστικά ο Νίκος Ξυδάκης, γι’ αυτό τον κύκλο ποιημάτων και τραγουδιών.

Με το πέρασμα του χρόνου και μέχρι σήμερα ενσωματώθηκαν νέα θραύσματα και αποσπάσματα, κυρίως από τα Σχεδιάσματα των Ελεύθερων Πολιορκημένων και τον Εθνικό Ύμνο.

Και ανάμεσα στα Ερείπια του κειμένου και των ποιητικών θραυσμάτων, ψήγματα ψαλμών, νέα οργανικά ιντερμέδια πού συνθέτουν μια μουσική αγρυπνία…

[Συναυλία]

31 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΦΡΟΥΡΙΟ ΚΑΒΑΛΑΣ

ΟΜΑΔΑ ΧΟΡΟΥ «ΠΡΟΣΧΗΜΑ» ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

ΜΑΡΙΑ ΚΟΛΙΟΠΟΥΛΟΥ

INSTAR

Δύο γυναίκες ερευνούν την δυαδικότητά τους ξεδιπλώνοντας πτυχές δύναμης, ιεραρχίας, συμπερίληψης και αποκλεισμού. Με χιούμορ, ευαισθησία και με έντονη διεισδυτική ματιά, η παράσταση συναντά τα ασαφή όρια ανάμεσα στο ντυμένο και γυμνό σώμα, επιτρέποντας να φανούν οι διαφορετικές πτυχές του. Το γυναικείο σώμα αποκαλύπτοντας την γύμνια του ακυρώνει διαχωρισμούς, κανονισμούς και κώδικες, προκαταλήψεις και κοινωνικούς διαχωρισμούς και εφευρίσκει μια νέα γλώσσα για να μιλήσει για την γυναικεία φύση, θέτοντας αντιστικτικά τα ζητήματα της ταυτότητας και της ελευθερίας.

Η πρόσληψη του θηλυκού σώματος σήμερα, η σύγχρονη αναπαράστασή του αλλά και οι κοινωνικές και πολιτισμικές αναφορές σε αυτό είναι τα κεντρικά θέματα που πραγματεύεται η παράσταση Instar. Η χορογραφική έρευνα εστιάζει στα ερωτήματα: πόσο απελευθερωμένο είναι αλήθεια το γυναικείο σώμα και τι αντιπροσωπεύει στην σύγχρονη κοινωνία;

[Χοροθέατρο]

ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ

11-18 ΙΟΥΛΙΟΥ

ΠΕΡΙΒΑΛΛΩΝ ΧΩΡΟΣ ΑΡΧΑΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΦΙΛΙΠΠΩΝ

«ΟΨΟΜΕΘΑ ΕΙΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥΣ» – ΔΗΜΟΣ ΚΑΒΑΛΑΣ – ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΚΑΒΑΛΑΣ

ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΦΙΛΙΠΠΩΝ 2021

Το υπαίθριο Συμπόσιο, μια «εναρμόνια» συνάντηση των καλλιτεχνών του Πάρκου Φιλίππων θα φιλοξενηθεί στον διαμορφωμένο χώρο υποδοχής του Αρχαίου Θεάτρου των Φιλίππων για επτά ημέρες. Εκεί, οι επισκέπτες θα παρακολουθήσουν την στιγμή της ίδιας της δημιουργίας αλλά θα έχουν και την ευκαιρία να αφουγκραστούν και να συνομιλήσουν με τον καλλιτέχνη. Έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, αρχιτεκτονικής, μουσικής, performance και γκράφιτι, εμπνευσμένα από τον μύθο της αρπαγής της Περσεφόνης, τον μύθο του κύκλου της ζωής αλλά και της φύσης, θα αναδύονται από την ύλη και θα παίρνουν ζωή στα χέρια των καλλιτεχνών τα πρωινά, ενώ θα δίνουν χώρο στην επαφή με τον άνθρωπο τα δειλινά, για να τέρψουν ψυχή και πνεύμα. Η διοργάνωση, σύλληψη της Επιστημονικής Ομάδας «Οψόμεθα εις Φιλίππους», στοχεύει στην έκφραση της ιστορίας και των μύθων του πολιτιστικού τοπίου Φιλίππων Αμφίπολης (Πάρκο Φιλίππων), αναζητώντας νέα μονοπάτια καλλιτεχνικής έκφρασης, επικοινωνίας και ενότητας.

[Έκθεση]

 

*Το Φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί ακολουθώντας τις ειδικές οδηγίες των υγειονομικών αρχών, με προτεραιότητα τη δημόσια υγεία και με αίσθημα ευθύνης απέναντι στο κοινό και τους καλλιτέχνες.

**Ενδεχομένως να υπάρξουν μικρές αλλαγές σε ημερομηνίες ή χώρους παραστάσεων

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.