Νέοι κανονισμοί τίθενται σε ισχύ στααεροδρόμια της ΕΕ από 1η Σεπτεμβρίου 2024, όσον αφορά στους επιβάτες με χειραποσκευές που επηρεάζουν τη μεταφορά υγρών.
Αλλαγές στα αεροπορικά ταξίδια εντός ΕΕ: Τι ισχύει για χειραποσκευές και υγρά
Οι περιορισμοί θα ισχύουν στα αεροδρόμια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα οποία έχουν εγκαταστήσει συστήματα εντοπισμού εκρηκτικών για χειραποσκευές (Explosive Detection Systems for Cabin Baggage), στα οποία μέχρι τώρα επιτρέπεται οι επιβάτες να μεταφέρουν δοχεία τα οποία περιέχουν πάνω από 100 ml. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αμφισβήτησε την αξιοπιστία των νέας γενιάς σαρωτών και ζήτησε την προσωρινή επαναφορά του προηγούμενου μοντέλου. Η αποτελεσματικότητα των νέων σαρωτών αμφισβητήθηκε από μια τεχνική έκθεση που η Επιτροπή απέστειλε στην Ευρωπαϊκή Διάσκεψη Πολιτικής Αεροπορίας τον περασμένο Μάιο, σημειώνοντας ότι οι σαρωτές δεν μπορούν να εγγυηθούν την αξιοπιστία τους για δοχεία με περιεχόμενο άνω των 330ml.
Αυτό σημαίνει ότι τα αεροδρόμια που χρησιμοποιούν τους νέους σαρωτές C3, οι οποίοι επιτρέπουν στους επιβάτες να αφήνουν τα υγρά και τις ηλεκτρονικές συσκευές μέσα στις αποσκευές τους κατά τον έλεγχο, θα επιστρέψουν στους παλαιότερους μεθόδους για τη διεκπεραίωση των επιβατών στον έλεγχο ασφαλείας κάτι που μπορεί να προκαλέσει καθυστερήσεις σε ορισμένα αεροδρόμια.
Τι ισχύει για τις αποσκευές
Η Ευρωπαϊκή Ένωση τερματίζει την ελευθερία πλαισίου των αεροπορικών εταιρειών ως προς τις χειραποσκευές των επιβατών, επιβάλλοντας ενιαίους κανόνες ως προς τις διαστάσεις και τα κιλά των αποσκευών που επιτρέπονται μέσα στην καμπίνα ενός αεροσκάφους.
Μέχρι τώρα, οι αεροπορικές εταιρείες ήταν ελεύθερες να θέτουν τους δικούς τους κανονισμούς σχετικά με τις χειραποσκευές. Η Ευρωπαϊκή Ένωση εισαγάγει μια νέα δέσμη κανόνων με στόχο να καταστήσει τις πτήσεις απλούστερες και λιγότερο απρόβλεπτες.
Οι νέοι κανονισμοί της ΕΕ θα επιβάλουν ομοιομορφία σε όλες τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, πράγμα που σημαίνει ότι οι επιβάτες μπορούν πλέον να αναμένουν τυποποιημένα μεγέθη και βάρη αποσκευών. Έτσι οι επιβάτες θα μπορούν να φέρουν μαζί τους μία μικρή αποσκευή (τσάντα χειρός ή backpack) και μία χειραποσκευή η οποία δεν υπερβαίνει σε βάρος τα 10 κιλά.
Οι μέγιστες διαστάσεις (συμπεριλαμβανομένων των χειρολαβών και των τροχών), ορίζονται σε 55x40x 20cm, ενώ το προσωπικό αντικείμενο πρέπει να είναι 40x30x15cm.
Η Επιτροπή περιγράφει το μέτρο ως «προσωρινό», χωρίς όμως να δίνει συγκεκριμένη ημερομηνία λήξης. Το Συμβούλιο Διεθνών Αερολιμένων Ευρώπης (ACI Europe) χαρακτηρίζει τις αλλαγές αυτές ως σημαντική οπισθοδρόμηση τόσο για τους επιβάτες όσο και για τα αεροδρόμια.
Το ισχύον νομικό πλαίσιο
Πέρα από τη συγκεκριμένη αλλαγή, σύμφωνα με τους γενικούς κανονισμούς της Κομισιόν, για τις χειραποσκευές πρέπει να τηρούνται τα εξής:
- Ποτά, οδοντόκρεμες, καλλυντικές κρέμες ή τζελ πρέπει να είναι τοποθετημένα σε διαφανείς πλαστικές σακούλες μέγιστης χωρητικότητας 1 λίτρου.
- Τα υγρά τα οποία αγοράζονται από τα Αφορολόγητα μπορούν να μεταφέρονται στις χειραποσκευές, υπό τον όρο ότι τόσο αυτά όσο και η απόδειξή τους έχουν τοποθετηθεί σε σφραγισμένη σακούλα ασφαλείας την οποία λαμβάνει ο ταξιδιώτης κατά την αγορά. Μέχρι να φθάσει στον τελικό προορισμό, ο επιβάτης δεν μπορεί να ανοίξει τη σακούλα ασφαλείας, με εξαίρεση τους αξιωματικούς ασφαλείας όταν προβαίνουν σε έλεγχο. Αν η σακούλα ανοιχτεί σε έλεγχο και ο επιβάτης έχει πτήση ανταπόκρισης σε άλλο αεροδρόμιο, πρέπει να ενημερώσει τον αξιωματικό ασφαλείας, ώστε τα υγρά να επανατοποθετηθούν σε νέα σακούλα ασφαλείας.
- Τυχόν αιχμηρά αντικείμενα τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως όπλα, όπως π.χ. ψαλίδια, δεν επιτρέπονται στην καμπίνα του αεροσκάφους.
- Το μέγεθος και ο αριθμός χειραποσκευών οι οποίες επιτρέπεται να έχουν μαζί τους οι επιβάτες στην καμπίνα του αεροσκάφους καθορίζονται από τις αεροπορικές εταιρείες.
- Εκρηκτικά και εύφλεκτα υλικά -π.χ. πυροτεχνήματα, αεροζόλ για βάψιμο με ψεκασμό ή άλλες εύφλεκτες και τοξικές ουσίες, όπως οξέα- απαγορεύονται στις πτήσεις. Τέτοια υλικά δεν μπορούν να μεταφέρονται ούτε στις χειραποσκευές ούτε στις παραδιδόμενες αποσκευές.
- Απαγορεύεται η μεταφορά στην καμπίνα του αεροσκάφους οποιουδήποτε είδους όπλου.